Auto uitlezen in de cloud

Met de aanstaande introductie (28 november) van Mech5 brengt leverancier Diagnoses uitlezen in de cloud op de markt. Mech5 is een voortzetting van de DEC Superscan software, met dit verschil dat gebruikers data voortaan ontsluiten via internet.

Deze benadering biedt volgens Diagnoses als belangrijk voordeel dat software downloaden niet meer nodig is. “Na je inlog ga je aan de slag met de meest recente versie. Jezelf afvragen ’ben ik nog wel up to date’  is nooit meer nodig”, zegt directeur Erik Streurman. Ook informatie over wat er wanneer is gedaan aan het voertuig blijft op deze manier te bereiken.

Mech5 kent een hoge communicatiesnelheid met het voertuig. Volgens Streurman kent het universele kanaal weliswaar al online diagnose, maar betreft het hier apps met één specifieke functie, zoals EOBD. Mech5 daarentegen omvat het hele spectrum – zoals coderen, motormanagement, airbag, ABS en TPMS. Het nieuwe, in het Verenigd Koninkrijk ontwikkelde diagnoseapparaat draait onder Windows, Android en (vanaf 2017) Apple. Ondersteund worden op dit moment Alfa Romeo, BMW, Citroen, Dacia, Fiat, Ford, Lancia, Lexus, Mazda, Mini, Opel, Peugeot, Renault en Toyota. Nog niet volledig toepasbaar zijn data voor de merken Audi, Land Rover, Mercedes, Seat, Skoda, Smart en Volkswagen. Overige merken (zoals Volvo en Nissan) zullen in de loop van 2017 worden toegevoegd.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *