Autobranche doet aan humor op 1 april

Berichtgeving vanuit de autosector mag dan doorgaans van serieuze aard zijn, vandaag – 1 april – laat men zich van de humoristische kant zien. We zetten er een paar op een rij. Enne: u was er toch niet al ingetuind, toch?

Freelance journalist Mike Raanhuis zette vanochtend een enthousiast bericht op zijn Facebook-pagina. Hij liet erin weten dat over twee weken eindelijk de begeerde Porsche 911 (bouwjaar 1973) op hem te wachten staat. Een stortvloed aan Likes was zijn deel. Later in de ochtend postte hij een foto van een schaalmodel, met de tekst: ‘helaas, ik ben en blijf een broodnuchtere ZZP’er, inderdaad een Zelfstandige Zonder Porsche’.

‘Als onderdeel van de groeistrategie’ presenteerde Skoda vandaag het model Snowman, voor het ‘felbevochten segment van pistepreparatie-uitrusting’. De sneeuwschuiver ‘met opvallend design en plug-in hybride aandrijving’ debuteert volgens de fabrikant eind 2016 en beschikt over ‘uitstekende offroadkwaliteiten en een innovatief bedieningsconcept’. Prijzen beginnen bij 280.000 euro.

Vleugeldeuren

Mini biedt zogenaamd een nieuwe optie aan: de Scissor Doors, waarmee klanten zelfs in de nauwste parkeerruimte terecht kunnen. De voertuigbreedte wordt erdoor beperkt met dertig procent. Het merk zegt met de vleugeldeuren in te spelen op het steeds groter wordende probleem van krapte in parkeergarages. De deuren kosten bijna tweeduizend euro en zullen op termijn voor alle modellen beschikbaar komen. Ook komt er te zijner tijd een app om het openen en sluiten met een smartphone mogelijk te maken. In geval van een ongeluk worden de deuren dankzij speciale ‘krachtige drijfgassen’ binnen milliseconden’  weggeblazen.

Innovatie troef ook bij Continental, dat een functie ontwikkelt waarmee automobilisten in hun eigen voertuig volautomatisch kunnen driften. Een simpele druk op de knop volstaat: Drifting, Quarter Mile of Donut, elke versie met eigen rijeigenschappen. Speciaal ontwikkelde bandensensoren, een high end computer met ‘kunstmatige intelligentie software’ en een controller zorgen dat een kind de was kan doen. De techniek bepaalt zelf of de ondergrond geschikt is en de omgeving veilig. De toeleverancier zegt aan de hand van een uitgebreide test – op 1 april – te bepalen of en wanneer de optie daadwerkelijk in gebruik wordt genomen. Belangstellenden voor de test kunnen zich online aanmelden.

Hella ontwikkelde – zegt het zelf – voor de BMW 7-serie een lichttapijt dat de zijkant van het voertuig verlicht. De berijder hoeft alleen op een knopje van de autosleutel te drukken om een ruim vier meter lang, hoge resolutie lichtspoor te creëren, dat in donkerte de bestuurder de weg wijst. De LED-modules in de treeplanken achter de voorwielen ‘zijn de eerste in hun soort’.

Schadevrij

Last but not least is er Schadevrijejarenveiling.nl, een website waar de hoogste bieders op schadevrije jaren vandaag eigenaar zouden worden van gekochte schadevrije jaren. Op de website berekenden honderden mensen hun premievoordeel. De door Only I Benefit op 25 maart jl. geïntroduceerde veilingsite voor schadevrije jaren is echter een 1 aprilgrap. Veel mensen (onder wie wijzelf …) dachten dat het verkopen/kopen van schadevrije jaren mogelijk was. Maar, zegt directeur Jaap Oudijk, directeur: “Het kopen van schadevrije jaren zou het mogelijk maken schades te claimen en toch premiekorting te ontvangen. Dat zou niet eerlijk zijn. Vandaar dat dit niet mogelijk is.”

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.