Autotrack: Autoverkoper wordt manager sociale media

De autobranche zit volgens Autotrack momenteel in een transitiefase; van traditionele verkoop naar verkoop via digitale platformen en sociale media. Door de verschuiving naar internet als verkoopmedium voor occasions en nieuwe auto’s moeten autobedrijven hun verkoop anders inrichten.

Hierbij moet de individuele behoefte van een consument meer centraal staan. Veel autobedrijven worstelen met de vraag hier goed invulling aan te geven. Dat concludeert Albertien van der Hoeven, marketingdirecteur bij Autotrack.nl: “De autoverkoper moet een social media-manager worden die continu online het gesprek aangaat met de consument. Openheid over de occasion is hierbij erg belangrijk. Dit geeft volledig inzicht in de autogegevens en creëert een vertrouwensrelatie met de klant.”

Met de hoeveelheid aan online informatie is de consument tegenwoordig goed in staat om de prijs van de auto zelf te bepalen. De meerwaarde moet worden gezocht in de interactie met potentiële kopers via internet en de sociale media. “Het opzetten van een sociale mediastrategie vormt een goede aanvulling op de traditionele manier van verkoop in de showroom. Het biedt autobedrijven de kans om zich te onderscheiden van de concurrentie”, aldus Van der Hoeven.

Inmiddels oriënteert tachtig procent van de klanten zich online en zoekt zestig procent via een zoekmachine. Google wordt in 95 procent van de zoekopdrachten gebruikt. Zoekmachineoptimalisatie (SEO) van je website is dus erg belangrijk. Uit onderzoek blijkt ook dat 59 procent van de klanten een occasion koopt via internet en dat 24 procent van die aankopen gebeurt via Autotrack.nl. Bij nieuwe auto’s is dat zeventien procent.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *