Voor gebruikers van elektrische auto’s zijn termen als State of Charge en State of Health inmiddels gangbaar. Die twee, kortweg SoC en SoH, vertellen de gebruiker respectievelijk hoe vol de spreekwoordelijke tank nog is en wat de gezondheid is van het accupakket. Wat blijkt? Het door de auto gecommuniceerde SoC-cijfer kunnen we niet zo maar vertrouwen. Niet volgens Aviloo.
De timing van de door het Oostenrijkse Aviloo Battery Diagnostics belegde persconferentie is zeer bewust gekozen. Het opnieuw gevulde subsidiepotje dat de aanschaf van elektrische auto’s moet stimuleren staat op dat moment op het punt van vrijgave (wat op 10 januari ook is gebeurd). De waarde van een elektrische occasion zit voor een groot deel in het accupakket en specifiek in de staat ervan. Aviloo staat er niet alleen in, het is zelfs onderdeel van het Klimaatakkoord. Daarin staat dat er een uniforme controlemogelijkheid moet komen. De overheid wil hiermee onzekerheid wegnemen bij klanten die de aanschaf overwegen.
ANWB
Consumenten kunnen op dit moment al bij ANWB terecht voor zo’n check, waarbij Aviloo voor de analyse, de techniek en de apparatuur tekent. Er zijn twee smaken, de premium-test en de flash-test. Om met die laatste te beginnen: bij consumenten zal de verwarring niet snel ontstaan maar technici denken bij flashen toch eerder aan het updaten van componenten. Daar gaat het niet om, het is de snelle versie van de batterijtest en die leest alleen de waarden uit van de stilstaande auto. Binnen drie minuten en zonder te rijden dus.
Het resulterende rapport geeft alleen scores, geen absolute waarden. Er is één uitzondering: wanneer een substantieel veiligheidsrisico wordt geconstateerd, dan levert dit een Red Flag Report op en staan er drempelwaarden vermeld waar de auto dus niet meer aan voldoet. Ook worden aanbevolen maatregelen vermeld.
Leegrijden
Om wel absolute waarden te krijgen is er de premium-versie en die vraagt aanzienlijk meer tijd. Met de Aviloo-Box verbonden aan de OBD-poort moet de klant een acculading leegrijden, binnen een week. Die data wordt vervolgens door Aviloo geanalyseerd en teruggekoppeld in de vorm van een volledig rapport. Behalve merk, model, chassisnummer en kilometerstand, staan hierop onder meer de weergegeven SoC en de bandbreedte van zowel celtemperatuur als cel-voltage. Het resultaat van de analyse wordt vermeld in kWh en in kilometers. Met andere woorden: de klant ziet hoeveel kWh daadwerkelijk beschikbaar is en hoeveel dat is bij een nieuw accupakket. Dat geldt ook voor de reikwijdte van het pakket in kilometers.
Praktijk
Tijd voor de praktijk. Op het eerste gezicht begint de demonstratie zoals we vaak zien. De OBD-poort van de auto, een nog verse VW ID.4 in dit geval, wordt benut om via een stekker en een interface toegang te krijgen tot de data die de auto genereert. Aviloo onderscheidt zich naar eigen zeggen door de vrijkomende datastromen niet simpelweg te reproduceren, maar door deze te interpreteren en te waarderen. En dat blijkt, want de verse ID.4 blijkt afwijkende waarden te produceren. Eén cel loopt uit de pas en bij het terugbrengen van de auto bij het autobedrijf werd dat ook beaamd: er is een recall op de auto die nog doorgevoerd moet worden.
Nikolaus Mayerhofer, CTO en oprichter van Aviloo, legt uit dat voordat een automodel wordt opgenomen in de database deze eerst door het team zelf geanalyseerd wordt. Volledige marktdekking is dus nog niet aan de orde. Bang voor concurrentie uit de hoek van de diagnose-equipmentfabrikanten is hij niet: “Iedereen kan de waarden uitlezen die de auto produceert. Daar zit niet onze toegevoegde waarde. Die zit juist in onze kennis van accu’s en de ontwikkelde database met bijbehorende algoritmes.”
Foto boven: Nikolaus Mayerhofer, CTO en oprichter van Aviloo.