De Aviloo-flashtest en de Moba-test bieden het meest betrouwbare inzicht in de batterijconditie van gebruikte EV’s. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van BOVAG en de Vereniging Elektrische Rijders (VER).
Voor het onderzoek zijn vijf verschillende testsystemen in 185 kwalitatieve en kwantitatieve testrondes, uitgevoerd op 24 verschillende automerken en -modellen, onder de loep genomen. Samen vertegenwoordigen deze voertuigen 83,2 procent van alle elektrische auto’s in Nederland van 4 tot 8 jaar oud. Bij 6,5 procent van de geteste voertuigen was gedurende de levensduur een vervangende HV-batterij geplaatst.
Alternatief
De resultaten tonen aan dat de Aviloo Flashtest en de Moba-test uitstekende alternatieven zijn voor fabrikanttesten, die vaak duurder, gecompliceerder en ontoegankelijker zijn om uit te voeren. De uitkomsten van deze testen, die overigens alleen uit te voeren zijn door autobedrijven, komen sterk overeen met die van de fabrikant, waardoor ze een betrouwbare indicatie geven van de batterijconditie. Beide testen blinken uit in snelheid en betrouwbaarheid.
De Bosch-test biedt volgens het onderzoek een redelijk beeld, maar mist de consistentie van de Aviloo- en Moba-testen. Voor de testen van Mahle en Hella-Gutmann is de beschikbare data te beperkt om een volledige beoordeling te geven.
Vertrouwen
Bijvangst van het onderzoek was dat bleek dat alle 185 gebruikte elektrische auto’s, allemaal 4 tot 8 jaar oud en met een respectabele kilometerstand, een batterijconditie van 85% of hoger bleken te hebben. Dat geeft aan dat de batterijen van elektrische auto’s over tijd opvallend goed blijven presteren.
De uitslag van een zogeheten state of health-check versterkt het vertrouwen in de markt voor gebruikte elektrische voertuigen, wat de adoptie verder kan stimuleren. Voor situaties waarin fabrieksgaranties een rol spelen, adviseren BOVAG en VER echter altijd een officiële fabrikanttest als leidend document.