Autoverkoop 2014 naar dieptepunt

Aumacon stelt haar prognose voor de autoverkopen op de Nederlandse markt voor 2014 naar beneden bij naar 380.000 nieuwe auto’s. Bij realisatie van deze nieuwe prognose zou het laagste jaaraantal sinds 1969 een feit worden.

De verkoop van nieuwe auto’s in ons land kampt al langer met fikse tegenspoed. Vorig jaar nog werden slechts 416.777 verkopen gerealiseerd. Voor dit jaar werd aanvankelijk uitgegaan van 415.000 stuks, maar volgens Aumacon is een bijstelling gerechtvaardigd naar nog slechts 380.000 stuks.

De afgelopen tien jaren werd een jaargemiddelde van 478.000 gerealiseerd. In de jaren daarvoor noteerden de autodealers in ons land nog hogere aantallen, met een absoluut recordaantal van 611.776 stuks in 1999.

Impuls

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann is er alle reden voor deze aanpassing: “Het staat nu al vast dat onze eerdere prognose niet gehaald gaat worden. Wij hadden meer verwacht van het gestage herstel van het consumentenvertrouwen en de verwachte extra impulsen vanuit de gebruikelijke vervangingsvraag, 2010 en 2011 waren immers relatief goede jaren voor de autoverkoop. De effecten van deze impulsen blijken echter te gering.”

Wat wel werkt zijn de impulsen van het fiscaal beleid voor de zakelijke rijders, zoals de langere bijtelling. “Deze doen zeker hun werk, waardoor het laatste kwartaal van dit jaar weer extra drukte bij de dealers te verwachten is. Maar dat zal zeker niet in dezelfde mate zijn als eind 2013 en dus onvoldoende om dit jaar nog te redden.”

Structurele oorzaken

Volgens Dickmann zijn de oorzaken voor de vraaguitval naar auto’s structureel van aard. “De rol die de auto in ons leven speelt is tanende. Zowel als vervoermiddel als in de rol van statusattribuut is de auto minder belangrijk aan het worden.” Dit lijkt een typisch Nederlands verschijnsel, want de nieuwverkopen bij onze zuiderburen liggen zo’n 40 procent hoger en er staan in België drie premiummerken in de merken top 10. In Nederland geen enkele.

Verschuiving

Het zwaartepunt van de Nederlandse markt zal in 2014 weer verder opschuiven richting de kleinere auto’s. Ruim tweederde van alle autoverkopen komt dit jaar voor rekening van modellen uit het A-, B- en C-segment. Daarbij zal net als vorig jaar het C-segment (geholpen door diverse hybride-auto’s) nipt het grootste autosegment worden. De afzet van hybride-auto’s zal dit jaar echter niet in de buurt van het niveau van vorig jaar (ruim 43 duizend stuks) komen.

“Met totaal 35.000 stuks is dit jaar niettemin één op de elf nieuwe auto’s deels elektrisch aangedreven. Daarnaast zullen in 2014 ongeveer 2.500 vol elektrische auto’s worden verkocht. Dat ongeveer gelijk aan vorig jaar.”

Downloaden hier alle cijfers in ‘Prognose Autoverkopen 2014’ >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.