Autoverkoop 2015 geschat op 390.000

Aumacon stelt haar eerste prognose voor de autoverkopen in 2015 op de Nederlandse markt op een niveau van 390.000 nieuwe auto’s. Sinds 1970 was er vier keer sprake van een jaarresultaat van minder dan 400.000 nieuwe auto’s. Daaronder ook het lopende jaar 2014 (380.000 stuks verwacht).

Volgens Aumacon-directeur Clem Dickmann kunnen we hoge verkoopaantallen voor de toekomst vergeten. “De rol die de auto speelt in onze mobiliteitsbehoefte is op z’n retour. Door de voortschrijdende bevolkingsconcentratie in de Randstad worden de af te leggen afstanden steeds korter, waardoor ook andere vormen van vervoer aan terrein winnen. Daarnaast worden auto’s steeds beter van kwaliteit en minder onderhoudsgevoelig waardoor vervanging steeds minder dringend wordt. Nieuwe auto’s zijn bovendien relatief duur, zodat steeds meer consumenten kiezen voor een occasion. Als er dan toch een nieuwe auto aan de orde komt dan wordt vaak de overstap naar een kleiner model gemaakt, ook al omdat huishoudens gemiddeld in omvang afnemen.”

Kooplust

Komend jaar wordt er nog weinig verbetering verwacht in de kooplust van de consument en de investeringsbereidheid van ondernemers. Ook is de werkloosheid binnen de primaire doelgroep voor nieuwe auto’s (50-plussers, goed voor tweederde van de markt) nog relatief hoog. Deze zou nog wel eens verder achterop kunnen raken door nieuwe versoepelde ontslagregels. Daarnaast blijft voor veel huishoudens het aflossen van de hypotheekschuld prioriteit houden.

Op fiscaal gebied kan de autodealersector met name eind 2015 nog extra toeloop verwachten van de verdere aanscherping van de bijtellingsregels per 1 januari 2016. Dickmann: “De effecten van de steeds veranderende bijtellingsregels zijn op jaarbasis echter veel minder heftig dan sommige instanties ons willen doen geloven. Wel zijn er effecten voor de seizoenspatronen en voor de concurrentieverhoudingen, maar onderaan de streep ontbreekt het primair aan basale kooplust. Wij komen in onze berekeningen thans uit op een totaalmarkt voor 2015 van 390 duizend nieuwe auto’s; een handjevol procenten boven de verwachte eindstand voor dit jaar.”

Bijrol

Het zwaartepunt in de verkoopmix zal in 2015 iets naar boven opschuiven; de lagere middenklasse (C-segment) lijkt daarbij na jaren weer de populairste klasse te gaan worden. Daarbij spelen nieuwe plug-in hybrideauto’s (7 procent bijtelling in 2015, 14 procent bijtelling in 2016) als de Volkswagen Golf en Ford C-Max een rol van betekenis. Voor volledig elektrische auto’s (4 procent bijtelling in 2015, 7 procent bijtelling in 2016) zal ook komend jaar slechts een bijrol weggelegd zijn. Hun aantal wordt op nog geen 3.000 stuks geschat.

Download hier de Aumacon-prognose 2015 in cijfers >>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *