Autoverkoop NL slechtste in Europa

De registratiecijfers van nieuwe personenwagens zijn nergens in de Europese Unie slechter dan in Nederland, blijkt uit de jongste ACEA-rapportage. Oktober 2016 kende een min van 22,2% ten opzichte van oktober 2015. Ook gemeten over de eerste tien maanden was Nederland in negatieve zin koploper: -7.1%.

Uitgedrukt in eenheden gaat het om 30.189 c.q. 38.819 (oktober) en 315.544 c.q. 339.804 (jan.-okt.). Ter vergelijking: in België was zowel in oktober ( 6.3%) als in de eerste tien maanden ( 8.0%) sprake van fikse vooruitgang vergeleken met dezelfde periode een jaar terug. Onze zuiderburen schopten het tot 466.351 registraties, tegen 431.996 dezelfde periode vorig jaar.

In de Europese Unie als geheel daalden de registraties van nieuwe personenwagens vorige maand licht ten opzichte van oktober 2015: -0.02%. Gemeten over de eerste tien maanden blijft het beeld echter ronduit positief, getuige de 7.2% die ACEA meldt. In totaal was oktober 2016 goed voor 1.104.506 registraties. Wel liepen de grote afzetmarkten sterk uiteen. Terwijl Italië ( 9.7%), Spanje ( 4.0%) en het Verenigd Koninkrijk ( 1.4%) mooie groeicijfers konden overleggen, presteerden Duitsland (-5.6%) en Frankrijk (-4.0%) aanmerkelijk minder goed dan in oktober 2015.

Bij de volumemerken beleefden Nissan (-1.4%), Mitsubishi (-12,5%), DS (-7.4%), Volkswagen (-0.6%) en Porsche (-0.8%) in de voorbije tien maanden een afzetdaling. De cijfers van Chevrolet (-32.1%) zijn vertekenend, aangezien GM de distributie van het merk per ultimo 2015 beëindigde in Europa.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *