Axalta kleurrapport: grijs is het nieuwe wit

In de nieuwe, 67e editie van Axalta’s jaarlijkse wereldwijde populariteitsrapport van autokleuren heeft grijs op de Europese markt de koppositie overgenomen van wit.

Waar wit daalde met 1% steeg grijs met 2%, waardoor grijs hier voor het eerst aan kop gaat. Daarbij gaat het om een range van “natuurlijk tot verfijnd en subtiel grijs”, zegt Elke Dirks, kleurontwerper bij Axalta.

Wereldwijd is de top drie van autokleuren echter anders verdeeld. Hier gaan de podiumplaatsen naar achtereenvolgens wit (38%), zwart (19%) en grijs (13%). Wit is sinds 2011 wereldwijd de top autokleur. Dit jaar viel zilver van het erepodium: de 10% populariteit is het laagste niveau in meer dan tien jaar tijd. Wit, zwart, grijs en zilver blijven dominant en vertegenwoordigen wereldwijd 80% van het marktaandeel. In Noord-Amerika stijgt blauw met 2% (10% van alle voertuigen), parelwit is het populairst in Azië, terwijl Afrika lichte kleuren zoals zilver en wit prefereert (58% gecombineerd).

Kleurmonitor

Het rapport van Axalta wordt sinds 1953 jaarlijks gepubliceerd en is volgens de lakproducent de langstlopende en meest uitgebreide kleurmonitor in de auto-industrie. Het biedt OEM’s nieuwe inzichten in consumentenvoorkeuren.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *