Speelden test met autonoom rijdende auto’s zich tot nu toe alleen af op snelwegen, BMW is bezig met proeven in de stedelijke omgeving. Meer in het bijzonder: in een voorstad van München, komend jaar gevolgd door het altijd drukke centrum zelf. 

De testvoertuigen (een 3 GT en een 7-serie) bewegen zich volledig computergestuurd voort, maar een chauffeur houdt vanachter het stuur een oogje in het zeil. Een begeleidingsvoertuig legt het rijgedrag en de keuzes van de autonome auto vast.

Bij de nieuwste testritten leren de computers onder meer hoe ze het gedrag van voetgangers juist kunnen inschatten. Iemand die oogcontact legt met de chauffeur zal doorgaans even de pas inhouden, maar een voetganger die de blik gericht heeft op zijn smartphone loopt waarschijnlijk gewoon door. “De auto’s leren nu dit soort uitzonderingen”, aldus een BMW-woordvoerder.

Daarmee lijkt seriematige toepassing van autonome rijtechniek aanstaande, maar volgens R&D-baas Fröhlich laat dat nog geruime tijd op zich wachten. In Duitse media zegt hij dat er nog een “geweldige technische uitdaging ligt, ondanks wat de marketeers beweren.” Ook de juridische kaders voor klant en fabrikant moeten nog gecreëerd worden. Al met al rekent hij er niet op dat vóór 2020 autonoom rijdende BMW’s de band verlaten. Om nog maar te zwijgen van het hoogste technisch niveau (vijf), waarbij de bestuurder na het ingeven van de bestemming zelf helemaal niets meer hoeft te doen.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
12 december 2025
Niet gedeeld, wel zelfrijdend
12 december 2025
Revisie krijgt eindelijk de aandacht die het verdient
11 december 2025
‘Voorkeur voor originele onderdelen daalt’
11 december 2025
Vijftig tinten aftersales
Meest bekeken berichten
Recente reacties