Bovag waarschuwt branche voor tegenwind

De openingstoespraak op het Bovag-jaarcongres, van oud voorzitter Bertho Eckhardt, stond voornamelijk in het teken van de tegenwind die de autobranche nu ervaart. Feller dan ooit strijden partijen om de gunst van de klant, alles gericht op de aftersales.

Eckhardt: “De automarkt begint te lijken op die van de telefonie, waar de mooiste toestellen bijna gratis worden aangeboden, als je maar een abonnement afsluit. In onze sector geldt dat automerken bereid zijn auto’s tegen minimale marges te verkopen, als ze de aftersales maar binnenhalen.”

Uit een intern brancheonderzoek blijkt dat de aftersalesmarkt in 2011 zelfs met maar liefst vijf procent is gedaald. “Het totale aandeel van Bovag Autobedrijven daarin, dealer en onafhankelijk, staat onder druk. Bovendien is in 2011 het bedrag dat per auto in onze werkplaatsen wordt besteed voor het eerst gedaald, met één procent”, vult hij aan.

Zelf sturen

Eckhardt wijst erop dat elke ondernemer de touwtjes goed in handen moet houden en op ontwikkeling moet inspelen. “Zorg voor een zo groot mogelijke transparantie over wat er in de garage met de auto gebeurt. Mensen vertrouwen ook minder op deskundigen en meer op het oordeel van andere kopers die hen voor gingen.”

Een creatieve ondernemer bedenkt ook zelf oplossingen. “Ik sprak laatst een ondernemer die alle monteurs in de werkplaats een IPhone heeft gegeven. Daarmee maken ze tijdens elke onderhoudsbeurt foto’s van de remblokken, die ze vervolgens samen met de elektronische nota naar de klant mailen. Op basis van het gereden aantal kilometers berekent het bedrijf hoe lang die remblokken nog meegaan, waarna de klant tijdig een mail krijgt met de uitnodiging om de remblokken te laten vervangen. Hoe ze er aan toe zijn, heeft hij dan zelf op de foto kunnen zien”, aldus Eckhardt.

Onderdelen meenemen

In de economisch zware tijden gaan klanten vaak via internet op zoek naar een ‘klusjesman’ die de koppakking wil vervangen of een trekhaak plaatsen. De voorzitter geeft in zijn speech de tip om juist die klanten op te zoeken, om samen met hen een oplossing te zoeken. “Het zijn de klanten die soms zelf met onderdelen komen aanzetten.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *