Clepa ziet slechts marginale verbetering

De onzekerheid over de precieze gevolgen van de Covid-19-crisis voor de auto-industrie zal nog wel enige tijd blijven. Dat die gevolgen groot zijn, is inmiddels meer dan duidelijk. Ondertussen groeit het vertrouwen onder consumenten nauwelijks.

Die conclusie trekt de Europese koepelorganisatie van automotive toeleveranciers Clepa uit de online algemene ledenvergadering van vorige week. Het afstappen van fossiele brandstoffen en digitalisering blijven de overkoepelende thema’s voor de komende tijd, maar de meeste automotive ondernemers zijn op dit moment voornamelijk aan het overleven.

Hand op de knip

Met name in Frankrijk en Duitsland constateert Clepa dat de overheidsmaatregelen om ondernemingen te ondersteunen tekortschieten om de consument weer tot bestedingen aan te zetten. Een verhoogde productie van elektrische voertuigen zit er al helemaal niet in, omdat de consument domweg de hand op de knip houdt.

Uit een onderzoek door Deloitte blijkt dat het vertrouwen onder Europese consumenten in twee weken tijd maar licht is verbeterd, als het al is verbeterd. Daartoe werd de situatie op 16 mei vergeleken met die op 30 mei (zie tabel).

Zorgen over het behoud van werkgelegenheid worden nauwelijks minder, nog steeds stellen veel consumenten (tot meer dan de helft in Spanje) de aanschaf van een nieuwe auto uit, en ook onderhoud wordt door veel mensen uitgesteld, in Italië en Spanje vaker dan in Nederland en Duitsland.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3415 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.