Collectief pleidooi aftermarket voertuigdata

Het begin deze maand geventileerde plan van de Europese koepelorganisaties ACEA en Clepa om samen te werken aan een systeem voor externe toegang tot voertuigdata is slecht gevallen bij een groot aantal andere Europese belangenorganisaties. Zij zeggen ‘een brede coalitie’ tegen het plan te vormen.

In een aan alle Brusselse bestuurders gerichte, officiële verklaring melden koepelclubs van verzekeraars, de automotive aftermarket, dealers, leasemaatschappijen en consumenten dat de ACEA/Clepa-deal een gevaar is voor de vrije concurrentie, voor innovatie en voor de keuzevrijheid van consumenten. In hun streven naar een gezamenlijk technisch platform voor toegang tot voertuigdata – met een leidende rol voor de servers van de autofabrikanten – zouden ACEA en Clepa niet het belang van de eindgebruiker voorop stellen.

De open brief is ondertekend door de ADPA (European Independent Data Publishers Association), Cecra (European Council for Motor Trades and Repairs), Egea (European Garage and Test Equipment Association), FIA (Fédération Internationale de l’Automobile), Figiefa (Automotive Aftermarket Distributors), Insurance Europe en Leaseurope. Zij vrezen dat slechts een deel van alle data die de connected car straks genereert zal worden geleid naar een merk-neutrale, voor onafhankelijke marktpartijen toegankelijke server. Anders gezegd: de aanpak die ACEA en Clepa voorstaat zou de voertuigfabrikanten nog steeds in staat stellen om zelf te bepalen hoe, wanneer en aan wie zij datatoegang toestaan. En dat terwijl real-time gegevenstoegang steeds bepalender wordt voor het succes van diensten op het gebied van verzekering, financiën, leasing, diagnose en vervangingsonderdelen.

Robuust

De diverse marktpartijen bepleiten daarom een gelijkwaardig standaardplatform in het voertuig, dat veilig is, juridisch afgedekt  en open toegang biedt voor alle gebruikers. Technisch kan zo’n architectuur worden gebaseerd op de bestaande telematicasystemen waarvan de fabrikant zijn producten voorziet. Veel automerken laten hun OEM-partners immers al als een soort gast hun eigen applicaties draaien, zonder dat een en ander ten koste blijkt te gaan van de voertuigveiligheid. Al met al volop reden voor de ondertekenaars om Europese instellingen op te roepen zo’n “robuust stelsel van regels” te gaan formuleren.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.