Consument koopt occasion dicht bij huis

De helft van de occasionkopers koopt de auto binnen een straal van 14 kilometer van huis. Ondanks het grote online aanbod blijken consumenten nog steeds voorkeur te hebben voor een autobedrijf in de buurt. Alleen voor grotere en weinig voorkomende modellen reist de occasionkoper verder.

VWE onderzocht hoe ver van huis consumenten een occasion kopen. Daarbij is gekeken naar occasions die bij autobedrijven in Nederland (B2C) zijn gekocht. Gemiddeld wordt een occasion 29,5 kilometer van huis gekocht. Inwoners van grote steden reizen minder ver: gemiddeld 24,7 km. Deze gemiddelde afstanden worden echter beïnvloed door een kleine groep die hun auto verder weg koopt. Eén op de vijf kopers rijdt 50 km of meer naar een autobedrijf. Het grootste deel van de mensen koopt hun occasion daarentegen het liefst in de buurt. De helft van de bij autobedrijven gekochte occasions wordt binnen een straal van 14 kilometer gehaald. Eén op de vijf auto’s wordt zelfs binnen de eigen woonplaats gekocht.

Bijzondere modellen

De kleinste auto’s, uit het A-segment, worden gemiddeld op 20,5 km van huis gekocht. Ook de kleinere auto’s uit het B-segment en mini-MPV’s worden vooral in de buurt gekocht. Hoe groter en uitzonderlijker de auto, hoe verder er voor de aankoop gereisd wordt. Luxe wagens uit het F-segment, zoals een Mercedes S-klasse, worden gemiddeld op 47,4 km afstand gekocht. Voor coupés wordt het meest gereisd. Dergelijke auto’s uit het H-Sportsegment, zoals de BMW 3-serie coupé, worden gemiddeld 50,2 km van huis gekocht. Een reden hiervoor is dat het occasion aanbod van dergelijke modellen beperkt is, waardoor kopers verder moeten reizen om een exemplaar te vinden. Daarnaast zijn het ook vaker liefhebbersauto’s, waarvoor mensen juist op zoek gaan naar een specifiek model.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *