Consument zelf op zoek naar kleine auto-onderdelen

Steeds meer Nederlanders zoeken zelf onderdelen voor de auto. Ten opzichte van 2014 is vraag en aanbod van kleine auto-onderdelen in 2015 met gemiddeld 24 procent gegroeid, zo blijkt uit cijfers van Marktplaats. Autobezitters zijn zich beter bewust van de kostenbesparing als men zelf onderdelen vervangt of vernieuwt.

De trend van het zelf auto-onderdelen aanschaffen wordt bevestigd door cijfers van het CBS. De handel in auto-onderdelen maakte als enige in de autobranche meer omzet in 2014 dan een jaar eerder. Ruim 1 procent meer dan in 2013 en bijna tien procent meer dan in 2007.

Dat de online handel in auto-onderdelen zich heeft bewezen als een volwassen kanaal dat niet meer weg te denken is in de huidige auto-industrie, blijkt uit de groeicijfers van onderdelen op Marktplaats. In vergelijking met 2014 is de handel in accu’s en toebehoren in 2015 gegroeid met maar liefst 49 procent. Ook ruitenwissers en verlichtingselementen worden meer verhandeld met een groei van respectievelijk 12 procent en 16 procent.

Kansen

“Deze ontwikkeling biedt dealers en garagisten een grote kans als ze hun diensten en assortiment herkenbaar en vindbaar op internet presenteren”, aldus Leendert Bottelberghs, hoofd van ‘carparts business’ bij Marktplaats. “Het is steeds vaker mogelijk om als consument onderdelen mee te nemen en deze te laten monteren door de garage. We zien een toename in het aantal garages dat online onderdelen verkoopt en een montage-aanbod doet.”

Naast de huidige activiteiten op het gebied van automotive richt Marktplaats zich daarom de komende tijd specifiek op het faciliteren en ondersteunen van de handel en handelaars in auto-onderdelen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.