De aanhoudende daling van de benzineprijs zorgt ervoor dat de doorbraak van elektrisch rijden met jaren wordt vertraagd. Ook een terugtrekkend subsidiebeleid draagt bij tot een afname in de verkoop van elektrische auto’s.

Een graadmeter in de dalende populariteit van elektrische rijden is bijvoorbeeld de vrije val van het aandeel Tesla op de beurs. Sinds de daling van de olieprijs is daar 25 procent van verdampt.

De relatie tussen de benzineprijs en elektrisch rijden is evident, zegt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven tegen BNR Nieuwsradio. “De aanschafprijs voor een elektrische auto is heel erg hoog en dat kun je alleen maar terugverdienen als je heel goedkoop kan rijden. De vergelijking met benzine wordt ongunstiger.”

Om het elektrisch rijden toch populair te houden onder de consument zou de regering er goed aan doen om het subsidiebeleid van de afgelopen jaren juist niet te wijzigen, luidt het advies. Anders zouden consumenten wel eens massaal kunnen afhaken bij een verder dalende benzineprijs.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
3 juli 2025
All-seasonband General Tire voor suv
3 juli 2025
AkzoNobel met Solera in datagestuurde duurzaamheid
3 juli 2025
Totale occasionverkoop H1 stijgt 4,2 procent
3 juli 2025
Cyberveiligheid zet branche op scherp
2 juli 2025
Hella Gutmann integreert KI in diagnoseapparatuur
2 juli 2025
B-to-C occasionverkopen H1 nagenoeg gelijk
Meest bekeken berichten
Recente reacties