Dalende premies dwingen innovatie af

Het klassieke verzekeringsprincipe zal op de schop gaan als autonoom rijdende auto’s gemeengoed zullen worden. Autoverzekeringen zullen volgens onderzoeksbureau Frost and Sullivan steeds minder gebaseerd zijn op factoren rond de bestuurder en meer op product-, merk- of systeemkenmerken. Voor auto-eigenaren betekent dit dalende premies.

Volgens het onderzoek van Frost and Sullivan zullen de verschillende risicofactoren zoals die nu verzekerd worden, verspreid verzekerd gaan worden door verschillende belanghebbenden zoals wegbeheerders. Autofabrikanten en hun toeleveranciers zullen echter hun verantwoordelijk willen afdekken. Daarmee verschuift als het ware de premie van de bestuurder naar de leverancier. De toenemende digitalisering zorgt ook voor vrees rondom cybercrime bij de fabrikanten die zich ertegen zullen willen indekken. Het onderzoeksbureau verwacht dan ook veel potentieel op het gebied van risicoanalysemodellen terwijl de verzekeringsbranche de transformatie beleeft.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.