Dealerrendement stijgt 1,41 procentpunt

In het derde kwartaal van 2010 is het dealerrendement met 1,41 procentpunt gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De Bovag Branche Barometer laat zien dat de dealer 1,58 procent rendement haalt tegenover 0,17 een jaar eerder. De stijging komt doordat de omzet en brutowinst van de diverse afdelingen gestegen is en de dealer gaat bewuster om met zijn liquiditeitsbeslag. Dit meldt Bovag.

De afdelingen verkoop nieuw, verkoop gebruikt en aftersales presteren zowel in omzet als in brutowinst beter dan in 2009. De afdeling verkoop gebruikt is daarin een uitschieter. Waar vorig jaar nog de brutowinst 1,9 procent van de omzet vertegenwoordigde, is dat in 2010 3,3 procent. Het aandeel kleine auto’s met bijbehorende lagere marges is fors gestegen ten opzichte van vorig jaar. Deze relatief sterke stijging in verkoopregistraties heeft weinig effect gehad op de totale omzet en brutowinst.

Verder is de daling in indirecte kosten grotendeels toe te schrijven aan de dalende financieringskosten. Hans Bresser, manager Bovag Autodealers, legt uit: "De autodealers lijken nog bewuster om te gaan met hun liquiditeitsbeslag. Zo zijn autodealers beter in staat statijden te verkorten door bewuster in te kopen en sneller te verkopen. Dit heeft een positief effect op het kapitaalbeslag, waardoor ook de financieringskosten lager zijn dan vorig jaar. Dealers lijken stap voor stap uit het dal van de economische malaise te klimmen en zich voor te bereiden op de toekomst. Dat is een goede zaak."

Het absorptievermogen van de gemiddelde dealer is in een jaar met 9 procent gestegen. In 2009 konden dealers met de winst uit aftersales 79,2 procent van de vaste kosten van het totale dealerbedrijf financieren. In het derde kwartaal van 2010 is dat 88,2 procent.

Het hogere rendement en absorptievermogen van het gemiddelde dealerbedrijf verschilt nog steeds behoorlijk ten opzichte van de prestaties van de Top 10, die 5,56 procent rendement weten te realiseren en hebben een absorptievermogen van 123,2 procent.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *