Dieselkrimp: Bosch schrapt duizenden banen

Bij toeleverancier Bosch staan duizenden banen op de tocht, nu de vraag naar diesel als brandstof met flinke stappen achteruit gaat. Om hoeveel te schrappen werkplekken het gaat, staat nog niet vast.

Bosch-topman Denner brengt het slechte nieuws in een interview met de Süddeutsche Zeitung. “De automarkt ontwikkelt zich duidelijk slechter dan we met z’n allen een jaar geleden dachten.” Het gaat volgens hem niet om een dip voor de korte termijn die snel weer gecompenseerd kan worden.

Structureel

Met name de achteruitgang bij de vraag naar dieselmotoren tikt hard door en lijkt structureel van aard. Het is voor Bosch een arbeidsintensieve tak, licht Denner toe. “Als een dieselinspuitsysteem werk biedt voor tien man, zijn er dat bij een benzinesysteem drie en bij een elektrische auto is het er nog maar eentje.” Vorig jaar zette het concern al een streep door zeshonderd banen in zijn dieseltak. Toen werden tijdelijke arbeidsplaatsen niet verlengd en vaste medewerkers met pensioen gestuurd. Verdere ontwikkelingen op het personele vlak liet Denner destijds naar eigen zeggen afhangen van het marktverloop. Het klimaat is in de tussentijd echter verder verslechterd.

Vrijwillig vertrek

De grootste ontwikkelaar en producent van onderdelen voor autofabrikanten heeft wereldwijd zo’n 410.000 mensen op de loonlijst staan. Van hen is grofweg een achtste te linken aan dieselmotoren. Bij de nu afgekondigde reorganisatie zal het familiebedrijf zo veel mogelijk proberen om gedwongen ontslag te voorkomen. De trefwoorden in dit verband: vrijwillig vertrek, vervroegd met pensioen, minder tijdelijk werk.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *