Tussen politiek en auto-industrie in Duitsland bestaat volgens ’s lands bekendste automotive analist – Ferdinand Dudenhöffer – een te nauwe band. Door die verwevenheid wordt onvoldoende doortastend opgetreden om bijvoorbeeld de transitie naar elektrisch rijden gestalte te geven.

“Vanuit alle autoconcerns lopen directe lijntjes naar de lokale en nationale politiek”, zegt Dudenhöffer in een interview met Het Financieele Dagblad. “Hoe kun je als deelstaat Nedersaksen bijvoorbeeld kritisch zijn over Volkswagen als je tegelijkertijd een groot aandelenpakket hebt?” In het dieseldossier acht de ‘autoprofessor’ de politiek “medeschuldig aan alle ellende.” De problematiek van te veel stikstofoxide-uitstoot is al bekend sinds 2010. In de jaren erna is door de politiek hoegenaamd niets ondernomen. “Niet het elektrisch rijden is in Duitsland ondersteund, maar de dieselmotor. Dat is een enorme blunder geweest.”

Afspraken

Het gesprek met Dudenhöffer komt aan de vooravond van een breed, nationaal overleg in Berlijn. Namens de autofabrikanten en de Duitse deelstaten zullen afgevaardigden komende dinsdag (2 augustus) aan tafel schuiven. Hun gezamenlijke inzet: centrale afspraken maken om de uitstoot van NOx en andere schadelijke emissie aan te pakken.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 juli 2025
Tesla-rijders besparen 32 miljoen ton CO₂-uitstoot
8 juli 2025
Prijs occasion stijgt zes maanden op rij
8 juli 2025
Elektriciteitsverbruik wegverkeer in vijf jaar vervijfvoudigd
8 juli 2025
Serenco breidt assortiment Powerhand uit
8 juli 2025
Steeds minder nieuwe daklozen
7 juli 2025
IBIS Istanboel was een “IBIS-klassieker”
Meest bekeken berichten
Recente reacties