Dudenhöffer: politiek en auto-industrie te innig

Tussen politiek en auto-industrie in Duitsland bestaat volgens ’s lands bekendste automotive analist – Ferdinand Dudenhöffer – een te nauwe band. Door die verwevenheid wordt onvoldoende doortastend opgetreden om bijvoorbeeld de transitie naar elektrisch rijden gestalte te geven.

“Vanuit alle autoconcerns lopen directe lijntjes naar de lokale en nationale politiek”, zegt Dudenhöffer in een interview met Het Financieele Dagblad. “Hoe kun je als deelstaat Nedersaksen bijvoorbeeld kritisch zijn over Volkswagen als je tegelijkertijd een groot aandelenpakket hebt?” In het dieseldossier acht de ‘autoprofessor’ de politiek “medeschuldig aan alle ellende.” De problematiek van te veel stikstofoxide-uitstoot is al bekend sinds 2010. In de jaren erna is door de politiek hoegenaamd niets ondernomen. “Niet het elektrisch rijden is in Duitsland ondersteund, maar de dieselmotor. Dat is een enorme blunder geweest.”

Afspraken

Het gesprek met Dudenhöffer komt aan de vooravond van een breed, nationaal overleg in Berlijn. Namens de autofabrikanten en de Duitse deelstaten zullen afgevaardigden komende dinsdag (2 augustus) aan tafel schuiven. Hun gezamenlijke inzet: centrale afspraken maken om de uitstoot van NOx en andere schadelijke emissie aan te pakken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †