Enpuls: laadinfrastructuur schiet tekort

De Vereniging Elektrische Rijders (VER) en ElaadNL constateerden het eerder dit jaar al in het Nationaal Laadonderzoek 2020, en ook internationaal is de stormbal al gehesen: de laadinfrastructuur voor elektrische auto’s loopt steeds verder achter bij de behoefte. Enpuls, onderdeel van elektriciteitsnetbeheerder Enexis, komt nu tot eenzelfde conclusie na een onderzoek naar publieke laadpalen in Nederland.

In zijn analyse stelt Enpuls dat in bijna 40 procent van de buurten waar laadinfrastructuur staat, de elektrische rijder niet de zekerheid heeft dat deze kan laden bij aankomst. Volgens Enpuls wordt deze situatie alleen maar erger als de verwachte groei van het aantal elektrische auto’s doorzet.

Andere aanpak

Volgens Enpuls is er een verandering van aanpak nodig. Laadpalen worden nu geplaatst op grond van wie er in een bepaalde buurt woont, maar volgens Enpuls is er “slechts een minimale correlatie tussen  de laaddruk en demografische kenmerken van buurten”.

Enpuls staat een datagedreven beleid voor, dat tijdig laadpalen kan bijplaatsen als de laadzekerheid afneemt.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3430 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.