EU Bandenlabel schiet tekort

Alle winterbanden werden getest op sneeuw, ijs, nat en droog wegdek. Daarnaast beoordeelde de onderzoekers het geluidsniveau, brandstofverbruik en de slijtvastheid. Grote winnaars zijn de banden van Goodyear en Continental: die fabrikanten behaalden in beide categorieën een hoge score.

In de bandenmaat voor kleine auto’s scoren drie banden slecht; bij het formaat voor grotere auto’s is dat er slechts eentje. De remweg van de Avon IceTouring ST is op nat wegdek maar liefst 8 meter langer dan die van de beste testkandidaat. Dat is dan nog op asfalt; op beton bedraagt dat verschil zelfs 13 meter.

Bandenlabel

In een regenachtig land als het onze zijn de scores op nat wegdek uitermate belangrijk. Vandaar dat er alleen banden aan de ANWB winterbandentest mogen meedoen die minimaal een C scoren op het Europese bandenlabel. Dit label wordt op basis van vastgelegde criteria door de fabrikanten zelf aan banden toegekend. Het EU bandenlabel informeert de consument over het brandstofverbruik, de remweg op nat wegdek en de geluidsproductie (buiten de auto!) van een band. Net als het energielabel op een auto of keukenapparaat kun je op die manier heel eenvoudig verschillende merken met elkaar vergelijken.

Op basis van de uitkomsten concludeert ANWB dat het bandenlabel als informatiebron tekort schiet. Banden die bij onze test door de mand vallen, beschikken over een positief EU label. Neem de eerder aangehaalde Avon: die heeft een B-label, terwijl de Continental WinterContact TS 850 een C-label krijgt opgeplakt. Met een 13 meter kortere remweg! Op basis van alleen het EU bandenlabel kun je dus niet zeker zijn dat je een goede band hebt gekocht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *