Figiefa: liquide middelen grootste zorg

Liquiditeit is met afstand de grootste zorg van Europese distributeurs van auto-onderdelen voor de vervangingsmarkt. Dat meldt koepelorganisatie Figiefa op grond van een eigen, online gehouden peiling, waaraan tussen 15 april en 22 mei 408 branchebedrijven meededen.

Van hen is bijna tachtig procent MKB’er, met een beperkte toegang tot cash. Door de sterke vraaguitval en onzekerheid over de lange termijn verwelkomen ze concrete, snel renderende financiële maatregelen, zoals vermindering of uitstel van belasting, sociale premies of salarissen.

Terugval

De meeste distributeurs (bijna 80 procent) zeggen dat ze de handel op B2B-niveau redelijk overeind kunnen houden. De verkoop aan particulieren echter moest door bijna 45 procent worden stopgezet, als gevolg van sluitings- en andere maatregelen die de overheid nam. Over de hele linie was er een enorme terugval in verkoop, zegt Figiefa. Meer dan de helft van de respondenten rapporteerde een omzetverlies van minimaal vijftig procent sinds de tweede helft van maart. Bijna dertig procent meldt een verkoopteruggang van meer dan twee derde.

Een vijfde van de deelnemers aan de Figiefa-peiling verwacht geen personeel te moeten ontslaan – althans: op de korte tot middellange termijn. Bijna een kwart heeft echter wel plannen in die richting klaarliggen – en soms al doorgevoerd. “Verontrustend is dat meer dan de helft niet kan voorzien hoe het in dit opzicht verder gaat. Als de verliezen van eerder dit jaar niet snel afgedekt worden door een sterke groei van activiteiten, zullen velen van hen het aantal medewerkers moeten reduceren.”

Cijfermatig inzicht

De Figiefa-enquête vond plaats op verzoek van de Europese Commissie, die tal van handelsorganisaties heeft gevraagd om cijfermatig inzicht en bijbehorende voorstellen. Figiefa vertegenwoordigt dertigduizend bedrijven die de onafhankelijke automotive vervangingsmarkt voorzien van onderdelen. Samen zijn ze goed voor vijftigduizend vestigingen en meer dan 350 duizend medewerkers. Ruim twee derde van de antwoorden in de Figiefa-enquête is overigens afkomstig vanuit Frankrijk, Italië en Spanje. In deze landen heeft het coronavirus de volksgezondheid – en daardoor ook de economie – bovengemiddeld zwaar getroffen.

Gisteren publiceerde de branchekoepel een document met twaalf voorstellen om de sector aan te jagen, zowel voor de korte als lange termijn.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.