Functieprofiel autotechnicus verandert drastisch

Door het toenemende gebruik van elektronica en communicatiesystemen in nieuwe personenauto’s verandert de inhoud van het vak van autotechnicus. Dit heeft op de korte termijn gevolgen voor zowel de inhoud als de organisatie van werkzaamheden in de werkplaats.

Dat blijkt uit het onderzoek Duurzame inzetbaarheid technisch personeel 2025. Het onderzoek is een gezamenlijk initiatief van OOMT en Innovam.

Grootschalige toepassing van elektronische- en communicatiesystemen in auto’s leidt tot meer complexiteit van technische werkzaamheden. Diagnosetechnici en autotechnici moeten in de toekomst nog meer kennis hebben van diagnose, elektronica, software en telecom, terwijl traditionele vaardigheden zoals het vervangen van slijtagedelen juist minder vaak voorkomen. Tegelijk met de toename van complexe werkzaamheden neemt het regulier onderhoud aan auto’s af.

Nieuwe aandrijftechnologieën zoals hybride en elektrische aandrijflijnen drukken eveneens een stempel op de toekomstige vakkennis van autotechnici.  Hoewel elektrisch aangedreven auto s in 2025 slechts 10-20% van het wagenpark zullen uitmaken, gaat het toch om grote aantallen (meer dan 1 miljoen auto’s), zodat vrijwel alle autotechnici met deze auto’s te maken krijgen.

Impact

Bea Berndsen, directeur OOMT: “Het veranderende functieprofiel van autotechnici heeft ook impact op de organisatie van het werk. Er zullen meer specialisaties in het autobedrijf ontstaan, maar bijvoorbeeld ook gespecialiseerde bedrijven voor bijvoorbeeld diagnosewerk of werk aan autosoftware. Voor bedrijven is het belangrijk nu al na te denken wat dit voor consequenties heeft op de werkzaamheden en voor de samenstelling van de technische functies”.

De volledige resultaten van het onderzoek ‘Duurzame inzetbaarheid technisch personeel 2025’ staan op www.OOMT.nl en www.innovam.nl.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.