‘Hoogste alarmfase’ voor Britse auto-industrie

De perikelen rond de Brexit laten hun sporen na in de auto-industrie van het Verenigd Koninkrijk. Volgens actuele cijfers van de brancheorganisatie SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders Car) zijn de investeringen vorig jaar bijna gehalveerd.

Ging het in 2017 nog om 1,1 miljard pond, vorig jaar daalde het bedrag naar 589 miljoen pond. In 2015 was de Britse voertuigindustrie nog goed voor ruim 2,5 miljard pond aan investeringen. De aanhoudende onzekerheid over het al dan niet vertrekken met een handelsdeal met de EU is volgens SMMT de belangrijkste oorzaak. Maar ook de dieselperikelen en afkalvende afzet in China spelen een rol.

Schade

Vorig jaar nam ook de autoproductie in het VK af, met 9,1 procent, om uit te komen op ruim anderhalf miljoen voertuigen. “Brexit heeft enorme schade aangericht”, concludeert SMMT-voorzitter Mike Hawes. “Met minder dan zestig dagen te gaan voordat we de EU verlaten, met het risico geen deal te sluiten, zit onze auto-industrie in de hoogste alarmfase.” Politici moeten wat Hawes betreft alles doen wat nodig is om een vertrek zonder overeenkomst te vermijden.

Tarieven

Volgens de brancheorganisatie dreigt de gemiddelde prijs van een in het Verenigd Koninkrijk geproduceerde auto straks te stijgen met gemiddeld vijftienhonderd euro. In dat geval gelden namelijk niet langer de EU-regels en -tarieven maar de (ongunstiger) criteria van de Wereldhandelsorganisatie. De concurrentiepositie wordt daarmee ernstig ondermijnd. Tachtig procent van de auto’s die in het VK van de band lopen heeft een buitenlandse bestemming. Iets meer dan de helft van die export arriveert in EU-landen; een verdere zestien procent is bestemd voor landen die handelsafspraken hebben met de EU. Ook deze dreigen na eind maart te vervallen. In de Britse autosector verdienen zo’n 186.000 mensen hun boterham. Om de productie op gang te houden, rijden volgens SMMT-cijfers per dag 1100 vrachtwagens met onderdelen van Europa naar het Verenigd Koninkrijk.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †