Hyundai komt met hybride op zonne-energie

Hyundai Motor presenteert zijn eerste auto met hybride-aandrijving en een Solar Roof Charging systeem. De technologie biedt via de zon extra elektrische energie voor de batterij. Hierdoor neemt de brandstofefficiency toe, vermindert de CO2-emissie en wordt de actieradius groter.

Het systeem maakt zijn debuut op de nieuwe Sonata Hybrid. De komende jaren wil de fabrikant de technologie uitrollen over meer modellen.

Opladen

Het systeem bestaat uit een structuur van silicone zonnepanelen. Op het dak kunnen de batterij dertig tot zestig procent per dag opladen, ook tijdens het rijden. Op dit moment vervult het systeem vooral een ondersteunende rol voor het opladen van de batterij. Met zes uur per dag laden met zonnestroom kan volgens de fabrikant het rijbereik van een hybride-auto op jaarbasis toenemen met 1.300 kilometer. In de verdere toekomst ziet Hyundai perspectieven om voertuigen helemaal zonder fossiele brandstoffen te laten rijden. Overigens omvat de constructie niet alleen zonnepanelen maar ook een omvormer. Die zet de opgewekte zonne-energie om naar een voltage om de batterij te kunnen opladen.

De nieuwe Sonata is al leverbaar in Zuid-Korea en komt binnenkort ook in Noord-Amerika op de markt. Hyundai heeft momenteel nog geen plannen om de verkoop naar de Europese markt uit te breiden. Wel bekijkt het de mogelijkheid om het Solar Roof Charging systeem op andere modellen beschikbaar te maken.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *