Individualiteit weerspiegelt zich in autokleuren

Hoewel wit de populairste autokleur blijft, komt de toenemende vraag naar individualiteit bij de autokoper tot uitdrukking in een veelheid van tinten en special effects. Dat blijkt uit het nieuwe BASF Color Report.

Het aandeel van wit in Europa is nog altijd 29 procent, gevolgd door zwart met 19 procent en grijs met 18 procent. Bijna vier op de vijf Europese auto’s waren vorig jaar gespoten in een achromatische kleur (gradaties van zwart, wit of grijs). Onder de chromatische kleuren blijft blauw – met 10 procent – het populairst, gevolgd door rood en bruin.

Speciale effecten

In 2016 bleef de verdeling vrij constant, al was er een toename van de diversiteit. De reden is dat er doorlopend nieuwe kleuren ontwikkeld worden en er een toenemende vraag is naar speciale effecten, zoals parelmoer en metallic. Dit brede spectrum van autokleuren gaat volgens Stefan Sickert van BASF hand in hand met “de maatschappelijke megatrend naar steeds meer individualisering. Tegenwoordig hebben autokopers de mogelijkheid om unieke, persoonlijke kleuren uit te kiezen voor hun auto. Met meer dan honderd kleurvariaties kent blauw de grootste diversiteit, op de voet gevolgd door grijs (met zo’n negentig verschillende tinten).

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 3806 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters