Interbrand: Toyota weer waardevolste automerk

Interbrand heeft bekend gemaakt dat Apple met 118 miljard dollar het meest waardevolle merk van 2014 is. In het onderzoek naar de honderd Best Global Brands staan Toyota (#8, 20 procent), Mercedes-Benz (#10, 8 procent) in de top tien en BMW volgt op plaats 11 ( 7 procent).

Er staan maar liefst veertien autofabrikanten in de Interbrand-lijst. Zij domineren dit jaar in de lijst van merken met de sterkste groei in merkwaarde. Audi zet met een groei van 27 procent de grootste stijging in en eindigt op plaats 45. In 2013 verkocht Audi 1,57 miljoen auto’s. Dit jaar is het recordaantal met 8,3 procent toegenomen.

Van Volkswagen (#31, 23 procent) wordt door kenners voorspeld dat het in 2018 het best verkochte automerk ter wereld zal zijn. Nissan (#56, 23 procent) blijft indrukwekkende sprongen maken. De merkwaarde van Kia is sinds 2007 met maar liefst 480 procent gestegen naar 5,4 miljard dollar. Dit is goed voor een stijging van plaats 83 naar 74 in de huidige ranglijst.

Best Global Brands 2014 automotive

Positie Merk Waarde 2014
(x 1 miljoen)
Waarde 2013
(x 1 miljoen)
Verandering
in procenten
 08 Toyota 42.392 35.346 20
 10 Mercedes-Benz 34.338 31.904 8
 11 BMW 34.214 31.839 7
 20 Honda 21.673 18.490 17
 31 Volkswagen 13.716 11.120 23
 39 Ford 10.876 9.181 18
 40 Hyundai 10.409 9.004 16
 45 Audi 9.831 7.767 27
 56 Nissan 7.623 6.203 23
 60 Porsche 7.171 6.471 11
 74 Kia 5.396 4.708 15
 82 Chevrolet 5.036 4.578 10
 87 Harley-Davidson 4.772 4.230 13
 91 Landrover 4.473  — Nieuw

Download hier de complete lijst ‘Interbrand Best Global Brands 2014’ >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *