Juni topmaand voor verkoop MPV

Aankomende maand is de periode waarin er gemiddeld de meeste MPV’s worden verkocht. MPV’s worden vooral gebruikt door gezinnen met meerdere kinderen, bij uitstek voor gezinsuitjes en vakanties. Zodra in het voorjaar het seizoen hiervoor begint, worden er dan ook duidelijk meer MPV’s verkocht.

In de maanden maart tot juli kopen particulieren maandelijks gemiddeld 11.150 gebruikte MPV’s van autobedrijven. In de maanden daarna, van augustus tot december, loopt dit terug tot gemiddeld 9.300 occasions per maand. De verkopen liggen in het voorjaar dus 20 procent hoger. De topmaand voor gebruikte MPV’s is juni, met gemiddeld 11.510 B2C verkochte occasions.

De belangstelling voor gebruikte MPV’s daalt licht. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er 41.066 occasions B2C verkocht, 1,2 procent minder dan in 2013. Groter zijn de verschillen per deelsegment. Belangstelling voor de grootste MPV’s (zoals de Renault Espace en Chrysler Voyager) neemt al jaren af. Verkopen van deze occasions daalden dit jaar 12,3 procent. Daarentegen groeien de verkopen van kleine MPV’s juist, zoals de Opel Meriva en Nissan Note. Oorzaken voor deze verschuiving zijn dat er steeds meer modellen compacte MPV’s op de markt komen en dat consumenten steeds vaker kiezen voor auto’s die goedkoper in wegenbelasting en zuiniger zijn.

Populairste modellen

Veruit de meest verkochte MPV is de Renault Scénic. Wel was dit het model waarvan het absolute aantal B2C verkopen van dit jaar het meeste daalde. De volgorde in de occasion top 5 bleef onveranderd. Opel is sterk vertegenwoordigd in deze klasse met de nummers 2 en 3 in de verkooplijst, de Meriva en Zafira. Modellen waarvan B2C verkopen sterk groeien zijn de Ford B-max ( 170%), Mercedes-Benz B-klasse ( 24,1%), Kia Venga ( 61,5%) en Citroën C4 Picasso ( 14,1%).

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.