Er zaten afgelopen zomer wederom minder zomerbanden onder personenauto’s gemonteerd, zo blijkt uit de zesde Kwik-Fit Bandenmonitor. Meer automobilisten bleven doorrijden met winterbanden, terwijl het gebruik van vierseizoenenbanden verder aan populariteit wint.

In tegenstelling tot vorig jaar, is het wegdekaandeel winterbanden deze zomer weer gestegen. Een relatief klein deel van het wagenpark (5,6 procent) blijkt de winterbanden na de winter van 2013-2014 niet te hebben gewisseld. Er werden in augustus 2142 personenauto’s gemeten.

“We hadden wel verwacht dat de vierseizoenenband in populariteit zou toenemen, maar dat ondertussen vier procent van het wagenpark met all weather banden is uitgerust, blijft een opmerkelijk gegeven”, vertelt marketingdirecteur Arjan van der Meer van Kwik-Fit. “Deze teneur wordt bevestigd door onze verkoopcijfers.”

Type Band aug 2012 aug 2013 aug 2014
Zomerbanden 90,5% 91,4% 92,1%
Winterbanden 5,6% 5,3% 5,6%
Vierseizoenen 3,9% 3,3% 2,3%

Wegdekaandeel

Uit het onderzoek komen ook verschuivingen naar voren in de marktaandelen van de diverse bandenmerken, ten opzichte van de vorige metingen. Zo stijgt Vredestein flink, vooral ook in de zomerbanden. De groei van de Koreaanse merken, met name van Hankook, lijkt niet verder door te zetten en zelfs licht te dalen in het wegdekaandeel. Michelin blijft nog steeds marktleider in de zomerbanden, al wordt de afstand met Continental wel steeds kleiner.

Van der Meer: “Vooral het teruglopende aandeel van Hankook vind ik opvallend en had ik niet direct zien aankomen, vooral omdat hun aandeel in de eerste montage juist stijgende is. Zo zijn meerdere modellen van BMW en Ford af fabriek met deze kwaliteitsband uitgevoerd. Een andere opvallende trend is het groeiende aandeel van banden in het middensegment en de budgetmerken. Het merk Falken is nu in de top vijftien terecht gekomen, ten koste van het merk Tyfoon.”

Opmerkelijk is dat het wegdekaandeel van de vijf grote A-merken terugloopt. Het gezamenlijk aandeel van Michelin, Continental, Bridgestone, Goodyear en Pirelli is dit jaar gezakt naar 54,1 procent, terwijl dat in 2012 nog 60,3 procent was en in 2013 daalde tot 55,5 procent.

Minder exotisch

Er werden dit keer tijdens het veldwerk in totaal maar tachtig merken aangetroffen, terwijl dat er vorig jaar nog 87 waren. Twee jaar geleden hebben de onderzoekers trouwens nog 96 verschillende bandenmerken geteld. Hieruit kan worden opgemaakt dat de belangstelling voor exotische merken tanende is.

Bron: Zesde Kwik-Fit Bandenmonitor

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties