Minder ruitschade, toch meer vervanging

Autoruitspecialisten krijgen steeds vaker te maken met onherstelbare schade aan voorruiten. Verhoudingsgewijs komt het steeds vaker voor dat de gehele voorruit moet worden vervangen. Overigens neemt het totale aantal ruitschades door beter wegdek en zachtere winters af.

Volgens schade-experts zijn grotere stukken losliggend asfalt, dunnere voorruiten en de hogere maximum snelheid de grootste boosdoeners. Uit een rondgang onder autoruitschadeherstellers die bij Focwa zijn aangesloten, blijkt dat zij de laatste jaren relatief meer onherstelbare voorruitschade tegenkomen.

Ruitherstellers die geen deel uitmaken van een keten, voeren van oudsher meer vervangingen dan reparaties uit. Dit komt omdat zij veelal autoruiten vervangen in opdracht van garagebedrijven of schadeherstellers die zelf ruitschade repareren. Ketengebonden ruitherstellers hebben een hoger percentage ruitreparaties, maar zij zien het aantal ruitvervangingen verhoudingsgewijs oplopen de laatste jaren.
Dat lijkt een effect van het nieuwe asfalt. Volgens asfaltexpert Hans de Jonge kunnen grotere stukken asfalt loslaten door beschadiging door het hogere bitumengehalte.

Dunnere ruiten

Daarnaast gebruiken autofabrikanten steeds vaker dunnere autoruiten om aan de strengere CO2-eisen te kunnen voldoen. De Peugeot 308 T9 uit 2013 heeft een voorruit die nog maar 3,9 mm dik is; dat is ruim twintig procent dunner dan enkele jaren geleden gebruikelijk was.

Ook de snelheid van het voertuig speelt een rol bij de mate van schade. Hoe hoger de snelheid tijdens de inslag, hoe groter het risico op onherstelbare ruitschade.

Ivonne Vermeulen

Eindredacteur Aftersales Magazine. Ivonne heeft een rijke bagage waarin journalistieke waarden en kennis van de autobranche bijeenkomen. Dankzij haar rol binnen Focwa's Carrosserie beschikt zij bovendien over een indrukwekkend netwerk in de schadeherstelbranche.

Van Ivonne Vermeulen zijn er nog 343 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Ivonne Vermeulen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.