In 2023 is het Nederlandse autoleasepark met 6,2 procent gegroeid. Per saldo kwamen er 78.100 voertuigen bij, waardoor het park nu 1.334.100 voertuigen (personenauto’s en bestelwagens) telt.

Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Vereniging Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). De toename van het autoleasepark komt voor een groot deel op het conto van zakelijke leaseauto’s. Dit segment steeg met 7,3 procent naar 841.700 auto’s. Dat zijn er 57.200 meer dan eind 2022.

Ook het leasebestelwagenpark nam sterk toe en klom met 6,4 procent (+14.800) naar 247.200 voertuigen. Privélease steeg met 2,5 procent (+6000) tot in totaal 245.100 auto’s.

Vraag

VNA onderscheidt meerdere factoren die hebben bijgedragen aan de toenemende vraag naar autolease. Zo blijft de arbeidsmarkt in Nederland sterk, ondanks het gebrek aan economische groei. Dat resulteert in extra vraag naar zakelijke mobiliteit en leidt tot meer zakelijke leaseauto’s. Ook groeide het aantal zzp’ers in sectoren als bouw en logistiek. Dat vormt een stimulans voor het aantal leasebestelwagens.

Een andere factor achter de groei van het leasepark is dat in 2023 meer nieuwe voertuigen konden worden afgeleverd. Lange levertijden, van soms ruim een jaar, werden teruggeschroefd door een toename in productie.

Elektrificatie

Uit cijfers van RDC blijkt dat ruim 1 op 3 nieuwe leasepersonenauto’s (34,3 procent) volledig elektrisch was. Daarmee wordt ook het aandeel elektrisch in het totale leasepark (alle rijdende) personenauto’s hoger. Dat klom van 21 procent eind 2022 naar 26,5 procent eind 2023. De elektrificatie van bestelwagens kreeg eveneens een boost. Van de nieuwe leasebestelwagens was 17 procent een EV en binnen alle leasebestelwagens ligt dit aandeel nu op een kleine 7 procent.

Ondanks deze mooie cijfers vreest VNA wel voor de groei van EV’s in de komende jaren, nu de korting op de bijtelling voor EV’s wordt afgebouwd en in 2026 geheel vervalt. In dat jaar vervalt ook de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor particuliere bezitters van een EV, waardoor ook privélease minder aantrekkelijk wordt.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
8 november 2024
Meer elektrische dan dieselkilometers door lease
8 november 2024
OE-data niet langer uitsluitend in Bosch huisstijl
8 november 2024
Arjen van Beek directeur LeCarage
8 november 2024
Auto Prof zamelt geld in voor Groot Hart
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35