In het kader van een grote herstructurering zet Delticom een streep door zijn activiteiten met onderdelen en smeermiddelen. De online banden- en wielenhandelaar verkeert al geruime tijd in financiële problemen en gaat zich richten op zijn kernactiviteit.
De maatregel is volgens het bestuur van de onderneming nodig om na anderhalf jaar verlies terug te keren in de zwarte cijfers. Alle activiteiten worden momenteel kritisch tegen het licht gehouden. In het geval van auto-onderdelen en smeermiddelen is de knoop al doorgehakt. Beide categorieën binnen het assortiment lijden verlies De praktische afwikkeling moet einde eerste kwartaal van 2020 een feit zijn. In Rusland en Japan zijn de e-commerce activiteiten met banden al stopgezet. Daarnaast wijzigt Delticom zijn bestuurlijke organisatie, zowel wat de structuur betreft als de personele bezetting. Op het gebied van marketing en logistiek wil het bedrijf snellere levertijden realiseren.
Overname
Een adviseur heeft opdracht gekregen om te kijken of en hoe aanvullend kapitaal te betrekken valt. Een volledige of gedeeltelijke overname van Delticom door een investeerder behoort eveneens tot de onderzoeksopdracht. Hoe zeer het concern met de rug tegen de muur staat blijkt uit een mededeling over contacten met de huidige financiers. “Na verdere constructieve onderhandelingen hebben de banken de looptijd van het krediet verlengd tot 8 december 2019. Daarmee kan verdere afstemming plaatsvinden over voortzetting tot einde 2021. De banken hebben toegezegd dat ze tot het einde van de looptijd hun vorderingen niet zullen uitoefenen of kredieten stopzetten.”
Omzetverwachting
Het management heeft de omzetverwachting over 2019 bijgesteld. Het gaat nu uit van 650 tot 660 miljoen euro, terwijl eerder werd gerekend op 660 tot 690 miljoen euro. Vooral de zwakkere afzet van winterbanden speelt hier een rol. Het Ebitda staat na de eerste drie kwartalen van 2019 op -7,6 miljoen euro. Vorig jaar was dat in dezelfde periode nog +3,4 miljoen euro.
Thomas Loock, sinds augustus de nieuwe financiële topman, ziet goede mogelijkheden voor een beter perspectief. “Delticom heeft een zeer goede naam in de markt, onze expertise en werkwijze in de online bandenhandel is gewild. De komende maatregelen zullen onze kernactiviteit versterken en bijdragen aan het succes van de onderneming.”