Als het om occasionverkopen gaat bestaat er geen enkele relatie tussen meer verkopers en een hogere winst. Om het rendement te verhogen is het verstandiger de voorraad en het marketingbudget te vergroten. En een showroom is allang niet meer nodig.

Dat blijkt uit een onderzoek van IVA-student Menno Sneep dat in opdracht van Exportwagen.eu is gehouden. Adverteren heeft alleen zin als het gericht wordt gedaan. Adverteren op meer dan een handvol occasionportals levert weinig extra op.

Het is zelfs de vraag of je naast internet nog wel een showroom nodig hebt: de nettowinst per auto bij de autobedrijven zonder showroom vallen in het onderzoek hoger uit dan bij klanten met showroom; de eerstgenoemde groep verdient 800 euro op een auto, de tweede 630.

Volgens Sneep moet het percentage dat betaald wordt aan salaris (op de totale kosten) omlaag. Er is geen verband tussen meer verkopers en een hogere winst. Ook het aantal stadagen varieert nauwelijks naarmate er meer of minder verkopers zijn. “Als een bedrijf meer auto’s wil verkopen dan is het beter om de voorraad en marketingbudget te vergroten, dan meer verkopers aan te nemen”, stelt Sneep.

Exit senior verkopers

Voor een aantal bedrijven geldt dat ze meer gaan verkopen als er minder verkopers zijn. “Er kan dan beter geïnvesteerd worden. De verkoop per medewerker kan daardoor omhoog. Voor een groot aantal bedrijven is dit noodzakelijk om de winst per verkocht voertuig op orde te krijgen”, zegt hij tegen Automotive management.

Seniorverkopers hebben volgens Sneep weinig toegevoegde waarde. Er is nauwelijks contact met klanten, terwijl ook juniorverkopers goed functioneren terwijl ze veel goedkoper zijn. Door de lage loonkosten, stijgt het rendement.

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties