Omzet autofabriek VDL stijgt, maar winst daalt

De divisie Autoassemblage van VDL heeft in het eerste halfjaar van 2018 een omzet behaald van 1,9 miljard euro. Dat is een stijging van veertig procent ten opzichte van de 1,3 miljard in het eerste halfjaar van 2017.

De toename is een gevolg van de verhoogde productie van Mini-modellen en de BMW X1, in opdracht van BMW Group.

Resultaat

Ondanks de groei bij VDL Nedcar is het resultaat afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Investeringen in de ontwikkeling van medewerkers zijn daarvoor een belangrijke verklaring. De opschaling van het bedrijf is gepaard gegaan met een stevige aanwas van het aantal medewerkers. Die hebben bij VDL Nedcar interne opleidingen gevolgd. Bij de autofabriek in Born werken 7081 mensen. Daarnaast is geïnvesteerd in de optimalisatie van processen en productielijnen. Het resultaat wordt ook gedrukt doordat er minder auto’s zijn uitgeleverd dan gepland, als gevolg van stakingsdagen.

Vooruitzichten

VDL Groep heeft goede verwachtingen voor het tweede halfjaar. Voor 2018 als geheel zal de totale omzet van de onderneming uitkomen op ruim zes miljard euro. “De over de hele linie goed gevulde orderportefeuilles geven vertrouwen. De verwachting is dat het nettoresultaat het niveau van 2017 (153 miljoen euro) zal overtreffen”, meldt de directie. Positief vindt het concern ook dat in het lopende jaar, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt voor technisch geschoolden, het totaal aantal medewerkers groeide met 1101, naar 17.238.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †