Of we nu zoeken naar een occasion, nieuwe auto, boek, vliegticket, theaterkaartjes of een vakantie. We profiteren vaak van het gemak en de prijsvoordelen die webshops te bieden hebben.

Met de smartphone of tablet maken we gretig gebruik van alle mogelijkheden, op de bank of in de tijd van de baas. We vergelijken prijs en aanbod, drukken simpelweg op de bestelknop en het is geregeld. Meestal wint de aanbieder met de beste prijspropositie.

Vroeger was de auto het populairste gespreksonderwerp op verjaardagsfeestjes, nu worden deals op Marktplaats of Booking.com besproken. We zijn blij met meer transparantie. Logisch, want het biedt direct voordeel. Van puber tot 65-plusser, ze hebben plotsklaps weer een wakkere handelsgeest. Veel bedrijven hebben hun (oude) businessmodel overhoop moeten gooien. Niet in de laatste plaats door de komst van vergelijkingssites en inkoopplatformen.

Ik neem de schadebranche even als goed voorbeeld (of slecht vanuit het perspectief van herstellers). Onlangs stuurde verzekeraar Achmea een offerteaanvraag naar de diverse schadeherstellers waarin betere prijsafspraken werden gevraagd. Door een accountantscontrole wil Achmea zeker zijn van de beste prijs (lees: laagste prijs), als de verzekeraar de grootste klant is bij schadebedrijf X. Ook wil men een betere korting op onderdelen en spuitmateriaal. Kortom: een flinke haal met de kaasschaaf.

Waarom doet ’s lands grootste verzekeraar dit? Wel, Achmea ziet dat schadeherstellers (vaak ketens) bij bepaalde tenders met wel erg lage tarieven inschrijven. Gevoed door omzethonger, wordt met de prijs gestunt om volume binnen te halen. Daar wil de verzekeraar een ‘einde’ aan maken. Wie Achmea als sturende relatie wil behouden, moet zorgen voor de beste prijs-prestatie. Vooral de prijs is het eerste meetmiddel. Behalve inzage in tenders, hebben sturende partijen nog een manier ontdekt om te checken of ze de beste prijs krijgen.

Digitale bemiddelingsplatforms, zoals bijvoorbeeld Fixico, zoeken voor consumenten en bedrijven een goedkoop schadeadres om een niet verzekerde schade te herstellen. Daar komt de handelsgeest weer om de hoek: even een reparatie tussendoor voor een speciale prijs. Als mystery shoppers hebben sturende partijen zelf ook schadeauto’s bij deze platforms aangeboden.

Zo kwamen ze erachter dat consumenten door de omzethonger lagere tarieven krijgen dan verzekeraars, terwijl die laatsten voor een constant werkaanbod zorgen. Zoals wij als consumenten elkaar de beste deals doorspelen van Marktplaats of Booking.com, vertellen ook sturende partijen elkaar ongetwijfeld prachtige verhalen over hoe zij de schadehersteller in het vizier hebben. Het resultaat: verzekeraars willen een accountantsverklaring als garantie voor de beste deal!

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06