Onderzoek: waar mag sCall uitkomen?

Maar liefst 86 procent van de autobezitters wil zelf bepalen bij welk autobedrijf automatisch gegenereerde servicemeldingen (sCalls) terechtkomen. Dat wijst een onderzoek van Multiscope in opdracht van Bovag onder 505 autobezitters uit.

Auto’s worden vanaf 2015 standaard uitgerust met eCall, een systeem dat onder meer hulpdiensten kan waarschuwen als de auto bij een ongeval betrokken is. Maar liefst 72 procent van de ondervraagden omarmt dit waarschuwingssysteem en 63 procent denkt dat dit kan bijdragen aan de eigen veiligheid in het verkeer.

Het systeem kan uitgebreid worden met meldingen aan pechhulpdiensten (bCall) en aan autobedrijven (sCall). Bij de sCall krijgt de gebruiker ondermeer meldingen dat de auto toe is aan een onderhoudsbeurt of dat een onderdeel aan vervanging toe is.

Bovag maakt zich zorgen over de uiteindelijke werking van bCall en sCall, omdat daarover nog niets in Europees verband is vastgelegd.

Eindbestemming oproep?

De vraag is volgens de branchevereniging wie bepaalt waar de bCall en sCall terecht komen. Van de autobezitters wil 74 procent zelf kunnen beslissen welke pechhulpdienst wordt ingeschakeld bij pech onderweg. En als het gaat om een sCall wil 86 procent van de ondervraagden zelf kunnen bepalen naar welk autobedrijf de melding gaat. Tachtig procent vindt verder dat een autobezitter toestemming moet geven voor het versturen van dergelijke service-calls. Toch vindt 73 procent het geen enkel probleem als een autobedrijf contact opneemt na het ontvangen van een sCall.

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *