Bestuurders van een 1.2 liter dieselauto hoeven geen negatieve gevolgen te verwachten als zij de ‘sjoemelsoftware’ bij een garage laten verwijderen. Dat blijkt uit een steekproef van de ANWB en ADAC. Juist in Nederland zijn afgelopen jaren tienduizenden van deze kleine diesels verkocht door de Volkswagen Groep.

De auto’s zijn voor en na de software-update onderworpen aan een uitgebreide test. Hierbij is met verschillende testmethodes gewerkt, zowel in een laboratorium als op de weg. Op basis van deze steekproef zijn er geen aanwijzingen voor een hoger brandstofverbruik of een lager motorvermogen. Opvallendste resultaat is dat de schadelijke stikstofuitstoot in de ADAC Ecotest zelfs ruim 22 procent lager is, terwijl het brandstofverbruik nauwelijks stijgt.

Ondanks deze steekproef raadt de ANWB autobezitters aan om bij de garage te vragen om een ‘certificaat van aanpassing’. Op die manier kunnen zij aan toekomstige eigenaren tonen dat de sjoemelsoftware verwijderd is. Volkswagen is eerder dit jaar gestart met de aanpassing van de 2.0 dieselmotoren, die onder meer in Volkswagen, Audi, Seat en Skoda zijn gebruikt. Ook die motoren zijn uitgebreid getest, zowel voor als na de software update, met een vergelijkbare uitkomst als nu bij de 1.2 motor.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 juli 2025
Plannen voor nieuwe autobelastingen bieden goede aanknopingspunten
14 juli 2025
Allianz Direct wint Independer Award Auto 2025 voor beste prijs-kwaliteit
14 juli 2025
Repareren of vervangen?
11 juli 2025
ADPA en GVA winnen zaak tegen BMW
11 juli 2025
Prijs voor beperken waterstofverliezen
11 juli 2025
Autowasdag levert 60.721 euro op voor Prinses Máxima Centrum
Meest bekeken berichten
Recente reacties