Opnieuw sterke maand verkoop B2C-occasions

Nederlandse autobedrijven wisten afgelopen maand 8,3 procent meer occasions te verkopen aan particulieren dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van VWE. Het B2C-segment heeft daarmee in de eerste vier maanden van 2016 bijna zes procent tweedehands voertuigen méér weten af te zetten dan in 2015.

Uitgedrukt in aantallen ging het vorige maand om bijna 98 duizend stuks (2015: 90.499). Op kwartaalniveau valt de onverminderd sterke progressie van Volkswagen op. Kennelijk speelt het dieselschandaal annex imagoverlies geen rol voor de eindgebruiker, want er gingen beduidend meer gebruikte ‘made in Wolfsburg’-exemplaren over de toonbank (32.244) dan in Q1 van vorig jaar (29.025). Bescheiden in aantallen (van 10 naar 23) maar procentueel toch aanzienlijk was de afzetgroei naar consumenten van Tesla. Ook het door hybrides gedomineerde gamma van Lexus scoorde bij de particulier (584 in het eerste kwartaal van 2015, tegen 839 in Q1 van 2016).

Lexus goed in B2B

Bij de B2B-verkoop is de kwartaalgroei van Lexus opmerkelijk: 582 in Q1 van 2015, tegen 1214 in Q1 van dit jaar. Verder werd Peugeot onderling een stuk vaker verhandeld (16.619 versus 22.832), evenals het al gememoreerde Volkswagen (22.263 c.q. 24.805). Ook bleef in het eerste kwartaal van 2016 de handel naar Saab het goed doen: 989 transacties in 2015, 945 in januari t/m maart 2016. Het klassieke Duitse premiumtrio (Audi, BMW, Mercedes) gaf vooral bij Audi (en BMW winst te zien; Mercedes pluste wat bescheidener.

Weinig opvallende ontwikkelingen ten slotte bij de autoverkoop tussen consumenten, behoudens de fraaie positie van Volvo (6106 in Q1 van 2015, 6602 in Q1 van 2016).

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.