Vogels Autobedrijf in Gemert is onlangs gecertificeerd om elektrische Renaults te verkopen en repareren. Het is de negentiende Renault-dealer die toetreedt tot het netwerk van specialisten in elektrische Renaults.

Eric van Schijndel is werkplaatschef bij Vogels Autobedrijf, dat zo’n vijftig elektrische Renaults in onderhoud heeft: twee Fluences, drie elektrische versies van de Kangoo en de rest Zoë’s. Tot voor kort mocht het bedrijf wel regulier onderhoud aan deze auto’s uitvoeren, maar kreeg het van de importeur geen toegang tot het 400 Volt-gedeelte van de auto. “Na veel onderhandelingen is Renault toch tot het inzicht gekomen dat wij hier een gat in de markt aan het vullen waren. Voor onze klanten was het ook heel frustrerend dat ze voor issues met het elektrische gedeelte naar de Renault-dealer in Eindhoven of Helmond moesten.”

Nu Vogels Autobedrijf wel het 400 Volt-gedeelte van de elektrische Renaults mag en kan onderhouden valt op hoe laag de kosten daarvan zijn. Eric van Schijndel: “De kosten van een Zoë bedragen een cent per kilometer. Dat is de helft van wat een Twingo kost. Het valt gewoon op wat een uitzonderlijk betrouwbare auto’s het zijn. In het begin waren er wel wat problemen met het overeenstemmen van de laadpaalsoftware tussen laadpaal en auto, maar dat is nu verholpen. En uiteraard heeft een elektrische auto veel minder bewegende delen. Als je een kale Zoë uit elkaar haalt en de onderdelen op de grond legt, valt ook op hoe simpel die auto eigenlijk in elkaar zit. Dat wil zeggen: dat je hem met het juiste onderwijs heel makkelijk kunt onderhouden.” 

Vormt dat geen bedreiging voor de inkomsten van het autobedrijf? Eric van Schijndel: “We denken dat we zeker tot 2030 nog voor een heel groot deel zijn aangewezen op het onderhoud aan de huidige, conventionele brandstofmotor. Misschien dat in de grote steden elektrisch rijden wat sneller ingang vindt, maar hier in de regio zal het niet zo’n vaart lopen.”

De certificering heeft van Vogels Autobedrijf wel een flinke investering gevraagd. Toch is Van Schijndel ervan overtuigd een goede keuze te hebben gemaakt. “We moesten een verplicht pakket gereedschap aanschaffen en een speciale brug, zonder drempel tussen de poten. Maar je kunt beter op een vertrekkende trein springen dan op een rijdende. Wij hebben nu een voorsprong in de regio Gemert. En voor onszelf vinden we het prettig om onze klanten goed te kunnen helpen. Al hadden we maar drie Zoë’s in onderhoud, dan nog waren we ervoor gegaan.”

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06