Overname Opel baart Duitse regering zorgen

De gesprekken tussen PSA en Opel over een mogelijke overname van de Duitse fabrikant baren de Duitse regering grote zorgen – tot aan bondskanselier Merkel aan toe. Met de Franse regering vinden achter de schermen gesprekken plaats waarin behoud van productielocaties en banen centraal staat.

Een officiële gespreksdatum is er vooralsnog niet, maar een woordvoerder van Merkel zegt niet uit te sluiten dat de bondskanselier een ontmoeting gaat hebben met PSA-topman Tavares. Los van die mogelijke ontmoeting is er nu al irritatie aan Duitse zijde over het feit dat de regering niet vooraf is geïnformeerd over de gesprekken – noch door Opel zelf, noch door de Franse autoriteiten.

Opel en PSA werken al sinds 2012 samen bij verschillende projecten in Europa. Of het tot meer gaat komen, moet de komende tijd blijken. Intussen heeft GM-ceo Mary Barra zich al vóór zo’n deal uitgesproken, meldt een Duitse lokale krant. Branche-experts schetsen sombere scenario’s voor met name de hoofdvestiging van Opel in Rüsselsheim. Bij een overname zou minstens een derde van de daar beschikbare vijftienduizend banen in gevaar zijn. Van de meer dan 38 duizend Opel-medewerkers in Europa is meer dan de helft aan de slag in Duitsland.

E-Opel

Volgens het Duitse tijdschrift Manager Magazin wil ceo Neumann de komende jaren Opel radicaal gaan ombouwen, tot een producent van uitsluitend elektrische auto’s. Het ontbreekt aan middelen om zowel elektrisch als conventioneel aangedreven auto’s te blijven ontwikkelen. Vanaf 2030 zouden verbrandingsmotoren geheel verdwenen zijn uit het leveringspakket. Tot dat inzicht om het roer om te gooien zou Neumann mede zijn gekomen door de sombere financiële perspectieven in 2017.  

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *