PCA en VETOS, de landelijk opererende verenigingen van in Citroën/Peugeot en Toyota gespecialiseerde autobedrijven, komen leasemaatschappijen tegemoet door hen lagere tarieven voor reparatie en onderhoud te berekenen. Beide verenigingen doen dit door bij onderhoud en reparatie aan leaseauto’s waarvan de fabrieksgarantie is verstreken, actief alternatieve of gebruikte onderdelen aan te bieden.

Als alternatief voor geheel nieuwe onderdelen die buiten de reguliere garantietermijn van een leaseauto moeten worden vervangen, hebben Vereniging PCA en Vereniging VETOS een tweedelijns onderdelenprogramma in het leven geroepen. Wanneer een dergelijke leaseauto voor onderhoud aan een PCA of VETOS autobedrijf wordt aangeboden, zal aan de leasemaatschappij actief de toepassing van tweedelijns onderdelen, gereviseerde of ruildelen worden voorgesteld. Deze zijn beduidend goedkoper dan OEM-delen, terwijl ze voldoen aan alle kwaliteitsnormen die de autofabrikant eraan stelt. Voorbeelden zijn dynamo’s, injectiepompen, startmotoren, turbo’s en airco-compressors.

Plaatwerk

Als vervanging van bepaalde auto-onderdelen, zoals het plaatwerk en interieurs, bieden PCA en VETOS behalve ruildelen ook gebruikte onderdelen aan. Deze zogenaamde ‘groene delen’ worden geleverd met kwaliteitswaarborg en alleen na toestemming van de leasemaatschappij.

Volgens de Verenigingen PCA en VETOS is het actief aanbieden van gereviseerde en gebruikte auto-onderdelen een activiteit die onder Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) valt.

Woordvoerder Jur Ooijman van ABC-Automotive: “Dit initiatief levert leasemaatschappijen niet alleen een flinke kostenbesparingen op, het milieu is er eveneens zeer bij gebaat dat gebruikte en gereviseerde auto-onderdelen worden (her)gebruikt.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
17 september 2025
Fastned Gentbrugge als blauwdruk
17 september 2025
Met Logpay-kaart ook naar Argos en amiGo
17 september 2025
VNA ziet mobiliteitstransitie stilvallen
17 september 2025
BOVAG negatief over ‘pseudo-eindheffing’
17 september 2025
Revisiemotor gaat stuk: non-conformiteit in de werkplaats
16 september 2025
RAI Vereniging: Mobiliteitsplannen onvoldoende
Meest bekeken berichten
Recente reacties