PSA erkent slechtere verbruikscijfers

In samenwerking met de milieuorganisatie Transport and Environment heeft PSA het verbruik gemeten van dertig Peugeot-, Citroën- en DS-modellen. De resultaten lopen 31 tot 67 procent achter bij de officiële waarden. Volgens de Franse pers heeft PSA inmiddels toegegeven dat de verbruikscijfers bij lange na niet blijken te kloppen.

Het concern belooft beterschap en transparantie, maar zegt niets over de oorzaak van de grote verschillen tussen theorie en praktijk. Het beladen woord ‘sjoemelen’ valt dan ook niet. PSA stelt snel met een oplossing te komen, die vooral softwarematig zal zijn. Voor het einde van het jaar worden de verbruiksgegevens van nog eens twintig modellen bekendgemaakt. In 2017 gaat men bovendien open kaart spelen ten aanzien van de uitstoot van gevaarlijke stoffen van zijn productrange.

Nadelig verschil

Bij de meest recente meting scoorde de Peugeot 2008 1,2l Pure-Tech 82 nog het minst slecht, met een nadelig verschil van 31 procent tussen de papieren en echte rijderswerkelijkheid.  Rodelantaarndrager is de Citroën C4 Picasso Blue HDi 120, die een verschil van 67 procent liet zien. Conform het project Real Driving Emissions van de Europese Unie is getest op de openbare weg: 25 kilometer stadsverkeer, 39 kilometer regionaal en 31 kilometer snelweg. Onderweg ging de airco aan, ging het heuvelopwaarts en waren passagiers en bagage aan boord.

Volgens het Franse autoconcern stemmen de meetresultaten overeen met de verbruikscijfers die klanten zelf al tijdens onafhankelijk onderzoek hadden gemeld. Eind dit jaar komt er op de website een simulator waarmee klanten een individueel, realistisch verbruik kunnen berekenen op grond van hun dagelijkse rijomstandigheden. Verder komt er een app met tips om milieu- en verbruiksvriendelijk te rijden.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2349 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.