Rodi Award naar Volvo

Dealers geven over 2011 gemiddeld een iets lager cijfer aan hun importeur dan in 2010, een 6,4 tegen een 6,6. Van alle merken zijn Volvo-dealers het meest tevreden over de relatie met hun importeur. In het Rodi-onderzoek van 2011 scoort het merk een 7,9 en pakt daarmee de koppositie terug van Lexus. In 2009 won Volvo ook al de award. Er deden 1.077 dealers mee aan het 25e onderzoek van Bovag Autodealers.

Op de tweede plaats staat Audi met een 7,4. Dat is weliswaar 0,2 punten lager dan de waardering in 2010, maar laat Audi toch een plaats in de rangorde stijgen. De derde plaats wordt gedeeld door Volkswagen en Suzuki, beide met een 7,3. Voor Suzuki een daling ten opzichte van 2010 met 0,3 punten, Volkswagen daalde 0,2 punten.

De grootste plus qua waarderingscijfer staat dit jaar op naam van Nissan. Zij steeg met 0,6 punten naar een krappe voldoende, een 5,5. Vanwege deze grote sprong voorwaarts kreeg Nissan de Excellence Award. Chevrolet ging er het meest op achteruit dit jaar en daalde met 1,6 punten naar een 4,6, tevens de laatste plaats op de ranglijst.

Eric Tak, voorzitter van Bovag Autodealers, legt uit waar de relatie tussen beide partijen voor verbetering vatbaar is: “Dealers zijn vooral tevreden over de staat van de nieuwe auto’s bij aflevering en de levertijd van onderdelen. Minder blij zijn ze met de kosten voor commerciële en technische opleidingen: beide zaken scoren een onvoldoende en de rapportcijfers zijn ten opzichte van vorig jaar flink gedaald. Hier is duidelijk werk aan de winkel.”

Ook een verbeterpunt is de ondersteuning van de importeur bij overschrijding van de levertijd richting klant. Tak: “Dat onderdeel is nieuw opgenomen in het Rodi van 2011 en scoort met een 4,7 meteen een onvoldoende. Laat dit een duidelijk signaal zijn voor de importeur om met het dealernetwerk om de tafel te gaan en te kijken hoe dit snel verbeterd kan worden.”

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *