Softwarefilter beperkt bijgeluiden in auto’s

Hyundai Mobis, de onderdelentak van Hyundai, gaat samenwerken met het Israëlische Silentium. Dit bedrijf ontwikkelt software die weggeluiden bestrijdt met antigeluid, het zogenoemde Active Road Noise Cancellation. Dergelijke techniek is onder meer bekend van koptelefoons, maar wordt ingewikkelder naarmate het een grotere ruimte betreft.

Jaguar Land Rover had de primeur onder de autofabrikanten en introduceerde Silentium op drie seriemodellen. Dat was in oktober vorig jaar. Door de deal met Hyundai Mobis verwacht Silentium snel momentum op de markt te krijgen. Ook de audiowereld heeft dit onderwerp in het vizier. Zo maakte Bose ook bekend een oplossing te kunnen bieden.

Silentium biedt Active Road Noise Cancellation ofwel ARNC over een breed sprectrum (ongekend breed zelfs, volgens de leverancier). Dat spectrum loopt van 20Hz tot 1kHz. Het begrijpen hoe zo’n systeem werkt, begint bij het besef dat geluid bestaat uit golven. (De frequentie daarvan drukken we uit in Hertz.)

Werking ARNC

De theorie dicteert dat zo’n golf geneutraliseerd wordt wanneer deze tegelijk een gespiegelde golfvorm ontmoet. Een geluidsgolf opheffen kan door te luisteren en tegengeluid te produceren. Met de huidige rekenkracht is het mogelijk om de vertraging tussen beide zo veel mogelijk te beperken. Silentium zegt bestaande audiosystemen en speakers te kunnen benutten voor hun ARNC. De software wordt gevoed door maximaal zes strategisch geplaatste versnellingsmeters.

Het belang dat de industrie hecht aan ARNC heeft twee oorzaken. In een elektrische auto zijn geen motorgeluiden aanwezig die de andere geluiden overstemmen. Denk aan bandengeluiden en windgeruis, maar ook aan mogelijke piepjes en kraakjes. Een elektrische voertuig is in die zin minder vergevingsgezind voor de inzittenden die daar veel meer van horen. Fabrikanten zoeken goedkopere en lichtere oplossingen dan het gebruiken van veel isolatie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.