Stern: door krimpende aftersales minder winst

Stern Groep heeft in de eerste helft van dit jaar een lager bedrijfsresultaat (5,6 miljoen euro) behaald ten opzichte van vorig jaar, dat toen op 7,2 miljoen uitkwam. De omzet en de verkoop van nieuwe personenauto’s en bedrijfswagens gingen wel omhoog, met 13,5 procent. De winst kwam maarliefst 25,6 procent lager uit op 3,2 miljoen euro.

“Deze daling is vooral het gevolg van lagere werkplaatsbezetting en lagere interne en externe onderdelenomzet”, verklaart Stern in haar halfjaarcijfers. “De toename van de verkoop van nieuwe en gebruikte personenauto’s en bedrijfswagens heeft positief bijgedragen aan het interne werk van de werkplaatsen en de magazijnen. Daarentegen is het aanbod van extern onderhoud en van garantiewerk ten opzichte van een jaar geleden autonoom, maar ook landelijk verder gedaald. De lagere verkopen in de jaren 2008 en 2009 en de forse export van auto’s van oudere bouwjaren is daarvoor een belangrijke verklaring.”

Ook de verschuiving van grotere auto’s naar auto’s in het a- en b segment heeft tot minder onderhoud geleid. “De betere kwaliteit van de huidige auto’s resulteert in een forse afname van garantiewerk. De achterblijvende werkplaatsomzet heeft ook geleid tot een daling van de interne onderdelenomzet. De externe onderdelenomzet stond ook onder druk door de aanhoudende terugloop van de schadebranche.”

Stern Point

Op basis van diverse lopende programma’s verwacht Stern Groep de teruglopende aftersalesomzet te kunnen stabiliseren. Hiermee doelt de onderneming onder meer op de introductie en uitbouw van Stern Point. Onlangs vroeg het nog meer krediet aan voor onder andere de uitrol van de 24 Stern Point-vestigingen in de komende twee jaar.

Op 2 juni dit jaar is de eerste vestiging in Naarden geopend. Later dit jaar zullen er nog eens drie Stern Points worden geopend. “Hiermee zal Stern Groep verder invulling geven aan de nieuwe organisatiestructuur met Stern Dealers, Stern Finance en Stern Universeel.”

Bekijk hier het dossier ‘Stern’ >>

Esmée Dirkse

Webmanager, officemanager, eventmanager; Esmée draait er haar hand niet voor om. In de afgelopen jaren heeft het takenpakket voor Aftersales Magazine een mooie evolutie laten zien, waarvan de gepubliceerde berichten slechts een kleine afspiegeling zijn.

Van Esmée Dirkse zijn er nog 2717 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Esmée Dirkse

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.