TomTom maakt wegenkaarten met Bosch

Bosch gaat samenwerken met TomTom aan de ontwikkeling van wegenkaarten voor zelfsturende auto’s. TomTom werkt aan het ontwerp van de benodigde kaarten, terwijl Bosch werkt aan de specificaties waaraan deze kaarten moeten voldoen. De kaarten worden momenteel al getest op openbare wegen in Duitsland en de VS.

“Om Highly Automated Driving op snelwegen in 2020 mogelijk te maken, zijn zeer precieze wegenkaarten nodig”, zegt Dirk Hoheisel van Bosch. Jan Maarten de Vries van TomTom, voegt toe: “Tegen het eind van 2015 willen we nieuwe, zeer nauwkeurige wegenkaarten hebben die Highly Automated Driving mogelijk maken op alle snel- en vergelijkbare wegen in Duitsland. De dekking zal daarna geleidelijk worden uitgebreid in de rest van Europa en Noord-Amerika.”

Wegenkaarten voor Highly Automated Driving verschillen op twee fronten van kaarten die momenteel door navigatiesystemen worden gebruikt. Ten eerste zijn ze accurater: tot op de decimeter exact. Daarnaast bestaan de kaarten voor Highly Automated Driving uit verschillende lagen. Om de veiligheid en het comfort van Highly Automated Driving te garanderen, is het cruciaal dat de gebruikte wegenkaarten up-to-date zijn. Bosch en TomTom gebruiken verschillende methoden om dit te realiseren: TomToms vloot van mapping-auto’s rijdt rond om nieuwe wegen en routes in kaart te brengen. Voor recente wijzigingen gebruiken Bosch en TomTom de feedback van een vloot voertuigen uitgerust met de nodige sensoren. Deze informatie wordt naar een server gestuurd, geverifieerd en toegevoegd aan een digitale kaartendatabase. De geüpdate kaart wordt vervolgens teruggestuurd naar de zelfsturende auto.

Voor Bosch en TomTom is deze samenwerking een verlenging van een bestaande, succesvolle samenwerking. TomTom leverde al kaartinformatie voor Bosch’ connected horizon, dat voor het eerst werd gedemonstreerd op de the IAA Commercial Vehicles vakbeurs in Hannover in 2014. De dienst herkent punten met slecht zicht en vormende files in een vroeg stadium, remt zelf het voertuig af en verkleint zo het risico op kettingbotsingen. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.