Toyota roept alle Mirai’s terug

Twee jaar nadat ze op de markt verschenen worden alle 2843 wereldwijd verkochte exemplaren van Toyota’s waterstofauto Mirai teruggeroepen naar de werkplaats. Door softwareproblemen kan in specifieke omstandigheden de aandrijving uitvallen.

De maatregel heeft betrekking op 2700 voertuigen die rondrijden in Japan en de VS; de rest heeft berijders in Europa en de Verenigde Arabische Emiraten. Het gaat om Mirai’s die tussen september 2014 en december 2016 zijn geproduceerd. Importeur Louwman & Parqui laat weten dat de software-update in Nederland betrekking heeft op zeven Mirai’s.

Volgens Toyota doet het probleem zich alleen voor wanneer de bestuurder het gaspedaal diep indrukt nadat hij ervóór meer dan een minuut heuvelafwaarts heeft gereden op de cruise control. In die omstandigheden is er volgens de fabrikant een kans dat de spanning die de brandstofcel levert kortstondig de op 650 Volt bepaalde limiet overstijgt. Uit veiligheidsoverweging schakelt het systeem zich dan volledig uit en is de bestuurder genoodzaakt te stoppen.

Toyota benadrukt dat (veiligheids-)onderdelen als remmen en stuurbekrachtiging gewoon blijven functioneren. Volgt een herstart, dan zou alles weer gewoon moeten functioneren. Niettemin raadt de fabrikant Mirai-rijders aan voor een software-update hun dealer te bezoeken. Na vijftig minuten is de opfrisbeurt uitgevoerd. De terugroepactie is niet verplicht, maar dan kan de dealer de update niet opslaan in het garantiedossier.

Maarten Molenaar †

In de bijna vijf jaar dat Maarten deel uitmaakte van onze redactie heeft hij zich als vakredacteur onvermoeibaar ingezet om de kwaliteit van Aftersales Magazine en Aftersales Truck te vergroten, dankzij zijn in vele jaren opgebouwde kennis van de branche en zijn uitgebreide relatienetwerk. Op 8 november 2020 overleed Maarten plotseling. Maarten was een journalist pur sang, die zijn energie vooral haalde uit het zoeken naar echt nieuws. Ons team wist wat het aan hem had. Geen redactionele klus was hem te groot, of te klein. Hij zat graag ‘aan tafel’ bij ondernemers, managers en hun medewerkers om de achtergrond van het nieuws boven tafel te krijgen. En toen niemand nog wist wat Covid-19 was, bezocht hij graag de vakbeurzen in Europa. Maarten was niet een man die op de voorgrond trad. Hij was meer de stille kracht van de redactie, met het accent op kracht. Wij zullen zijn motto ‘autoliefde roest niet’ in gedachten blijven houden en zijn onderkoelde humor missen.

Van Maarten Molenaar † zijn er nog 2350 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Maarten Molenaar †

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *