Trendonderzoek mobiliteitsbranche

Innovam Consult heeft in opdracht van Stichting OOMT geïnventariseerd welke trends de komende jaren impact zullen hebben op ondernemers en hun medewerkers. Er zijn rapportages gemaakt voor de personenauto-, de bedrijfswagen- en de tweewielerbranche.

De trend naar ‘minder mechanica, meer elektronica’ in de personenautobranche zet stevig door vanwege de opmars van hybride en elektrische aandrijving en onboard systemen. Voor medewerkers betekent dat kennis van nieuwe technieken en veiligheidsbewustzijn. Omdat klanten andere vragen stellen en andere verwachtingen hebben, moeten medewerkers hun sociale vaardigheden op een andere manier inzetten. Voor leidinggevenden en verkooppersoneel betekent de trend naar nieuwe structuren in de branche dat het belang van managementvaardigheden verder toeneemt, bijvoorbeeld het kunnen ‘sturen op cijfers’ met oog op werkplaatsrendement.

In de tweewielerbranche moet extra aandacht worden besteed aan het krijgen van goed personeel. De opkomst van branchevreemde verkoopkanalen is een duidelijke trend, net als de introductie van nieuwe technieken als e-bike, e-scooter en e-motor. Dat vergt van medewerkers nieuwe technische kennis en een andere inzet van hun sociale vaardigheden. De eerste motorfietstechnicus zal zich meer bezighouden met bedrijfsmatige aspecten, zoals het werkplaatsrendement. Hij wordt dus meer de assistent van de manager. Ook aan de kwaliteit van het management zelf worden nieuwe eisen gesteld. De relatief nieuwe beroepen van eerste fietstechnicus en eerste scootertechnicus zullen verder uitkristalliseren en in belang toenemen.

Download hier het trendonderzoek ‘bedrijfswagenbranche 2010-2015′ >>
Download hier het trendonderzoek ‘personenwagenbranche 2010-2015′ >>
Download hier het trendonderzoek ‘tweewielerbranche 2010-2015′>>

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *