Twee derde ziet waterstof als duurzaam alternatief

64 procent van het algemeen publiek vindt de waterstofauto in het algemeen een (zeer) interessant alternatief voor batterij-elektrische auto’s of auto’s die rijden op benzine, diesel of gas. 30 procent vindt de waterstofauto (zeer) oninteressant.

Dat zijn enkele resultaten uit een onderzoek van KNAC en Bovag over de gedachten over de waterstofauto onder 1275 respondenten: 500 KNAC-leden, 500 mensen uit het algemeen publiek en 275 leaserijders. Zij kregen in de eerste ronde van het onderzoek gesloten en open vragen over de waterstofauto. In een tweede ronde kreeg een selectie van deze 1275 de gelegenheid om te reageren op de uitkomsten van het onderzoek.

KNAC-leden blijken meer toekomst te zien voor de waterstofauto dan het algemeen publiek. Onder KNAC-leden vindt 90 procent de waterstofauto in het algemeen een (zeer) interessant alternatief voor batterij-elektrische auto’s of auto’s die rijden op benzine, diesel of gas. 2 procent vindt de waterstofauto (zeer) oninteressant.

Leaserijders zitten hier tussenin. Van hen vindt 75 procent de waterstofauto een (zeer) interessant alternatief voor batterij-elektrische auto’s of auto’s die rijden op benzine, diesel of gas. 15 procent vindt de waterstofauto (zeer) oninteressant.

Voordelen

Als voordelen van de waterstofauto wordt door het algemeen publiek vooral genoemd (80 procent) dat de waterstofauto in tegenstelling tot een batterij-elektrische auto geen grote, zware accu nodig heeft. Geen CO2-uitstoot (72 procent) en een grotere actieradius dan bij de huidige generatie elektrische auto’s worden door het algemeen publiek ook vaak genoemd als voordelen van een waterstofauto.

KNAC-leden (83 procent) zien vooral het voordeel van snel kunnen tanken in plaats van langzaam laden. Daarnaast zien zij de voordelen van een grotere actieradius (62 procent) en het feit dat er geen laadpalen meer nodig zijn (55 procent).

Van de leaserijders zegt 80 procent dat vooral het ontbreken van CO2-uitstoot het grote voordeel is van een waterstofauto. De grotere actieradius en het feit dat tanken veel sneller gaat dan laden (beide 65 procent) worden door leaserijders ook vaak genoemd als voordelen.

Nadelen

De gevaren van het explosieve waterstof wordt door 84 procent van de leaserijders genoemd als grootste nadeel van een waterstofauto. Ook het algemeen publiek ziet dit als het grootste nadeel, zij het dat dit maar door 74 procent wordt genoemd. Voor KNAC-leden (85 procent) is het vooral het ontbreken van voldoende waterstoftankstations.

Lees hier het gehele onderzoeksrapport.

Emil Peeters

Emil is een ervaren redacteur met een brede belangstelling en een heldere schrijfstijl. Hij komt met enkele doortastende vragen snel tot de kern van de zaak.

Van Emil Peeters zijn er nog 2482 artikelen verschenen. Meest recente artikelen van Emil Peeters

Avatar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *